Тема: Короткий нарис історії розвитку біології. Методи біологічних досліджень.
Мета: дати загальне уявлення про історію розвитку біології, розширити поняття про основні методи біологічних досліджень.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Методи та форми роботи: словесні, наочні, елементи інтерактивних технологій.
Терміни та поняття: біологія, ботаніка, зоологія, анатомія, фізіологія, біотехнологія, генна інженерія, цитологія, генетика, екологія, гістологія, біохімія.
Обладнання: таблиця з перелікам основних біологічних наук, які будуть вивчатися в курсі загальної біології, саморобна таблиця “Методи біологічних досліджень”, портрети вчених – біологів.
Девіз уроку.
ХХІ століття – століття біології.
ЮНЕСКО
І. Організаційний момент.
Психологічний тренінг: “Побажаймо один одному успіху…”
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Інтелектуальна розминка.
Як би ви пояснили такий вислів: “Біологія – це цілі організми, мільйони молекул. Оце наука!”
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Створення проблемної ситуації. (Розповідь з елементами бесіди).
– Чим же займається загальна біологія?
– Яке її завдання та проблеми?
А сама біологія… Який тернистий шлях вона пройшла, перш ніж досягла тих вершин знань, якими ми зараз володіємо. Минуле в будь-якій галузі науки – це не тільки минуле. Воно живе у видатній історії найвеличніших пошуків і відкриттів, дає поживу розуму. Уроки наукової творчості навчають…
Тож, згадаємо короткий нарис розвитку біології, методи біологічних досліджень.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
(Монітор комп’ютера).
V. Надання необхідної інформації.
1. Біологія – комплексна наука про живу природу.
2. Короткий нарис історії розвитку біології. (Розповідь учителя, демонстрація портретів вчених-біологів.
1) Перші відомості про живі організми нагромаджені первісною людиною (малюнки, фрески).
2) Описовий характер біології (Гіппократ, Арістотель, Теофраст, Гален).
3) Розвиток біології в епоху Середньовіччя.
4) Розвиток біології в епоху Відродження.
5) ХVІІІ століття – початок розвитку біології, ботаніки, зоології, анатомії та фізіології людини як самостійних наук.
6) Відкриття основних закономірностей біології в ХІХ столітті.
7) Сучасна біологія, її нові галузі: біотехнологія, генна інженерія.
VІ. Інтерактивна вправа.
Робота в творчих групах. З допомогою довідкової літератури підручника учні характеризують методи біологічних досліджень.
І група. Порівняльно-описовий метод.
ІІ група. Експериментальний метод.
ІІІ група. Моніторинг.
ІV група. Моделювання.
V група. Статистичний метод.
VІІ. Рефлексія.
Експрес-тести.
1. Біологія – це наука, яка вивчає: а) процеси життєдіяльності та розмноження клітин; б) будову та функції тканин багатоклітинних тварин; в) тварин і рослин минулих геологічних епох; г) усі прояви життя: будову та функції живих істот.
2. Термін “біологія” запропонував у ХІХ столітті: а) Ч.Дарвін; б) Т.Шванн; в) Р.Вірхов; г) Ж.Б.Ламарк.
3. Метод, за допомогою якого вивчають зовнішню будову скелета органів у різних тварин: а) порівняльно-описовий; б) експериментальний; в) статистичний; г) моделювання.
4. Найдавніший метод біологічних досліджень: а) порівняльно-описовий; б) експериментальний; в) статистичний; г) моделювання; д) моніторинг.
5. Метод, який дає змогу прогнозувати наслідки різних процесів чи явищ у природі: а) порівняльно-описовий; б) експериментальний; в) статистичний; г) моделювання; д) моніторинг.
6. Моніторинг здійснюють переважно на таких рівнях організації живої матерії як: а) молекулярний; б) клітинний; в) організмовий; г) популяційно-видовий; д) екосистемний; е) біосферний.
VІІІ. Підсумок уроку.
Оцінювання і мотивація.
ІХ Домашнє завдання.
Опрацювати матеріал в підручнику. Підготуватися до семінару “Видатні вчені – біологи України”.
Також читати Материалыв немає |