Тема: Рівні організації живої матерії. Розкриття поняття “життя”.
Мета: познайомити учнів з рівнями організації живої матерії, розкрити поняття “життя”, сприяти патріотичному та моральному вихованню учнів.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Методи та форми роботи: словесні, елементи інтерактивних технологій: гра “Ти – мені, я – тобі”, вправа “Шпаргалка”.
Терміни та поняття: життєдіяльність, рівні життя: молекулярний, клітинний, популяційно-видовий, біосферно-біоценотичний; біогеоценоз; жива матерія, обмін речовин, ріст, розвиток, розмноження, подразливість, саморегуляція.
Обладнання: таблиця “Рівні організації живої матерії”.
Девіз уроку.
Живі тіла, які існують на Землі,
являють собою відкриті, саморегулюючі системи,
які побудовані з біополімерів – білків і нуклеїнових кислот.
М.В.Волькенштейн.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
Психологічний тренінг. Очікування від уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Інтелектуальна гра “Ти – мені, я – тобі”. Робота в парах. Взаємоопитування. Взаємооцінка. Корекція.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Учні самостійно формують позитивну мотивацію для вивчення теми.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
(Монітор комп’ютера).
V. Надання необхідної інформації.
Рівні організації живої матерії:
– Молекулярний (віруси);
– Клітинний ( одноклітинні, рослини, гриби);
– Організмовий (багатоклітинні);
– Популяційно-видовий;
– Біогеоценотичний;
– Біосферний.
VІ. Інтерактивна вправа.
Вправа “Шпаргалка”. Учні працюють з довідковою літературою, підручником, виконуючи навчальне завдання. Створюють власну шпаргалку за якою будують свою відповідь.
Завдання для груп.
І група. Життя, його основні ознаки.
ІІ група. Життя – це багаторівнева відкрита система.
VІІ. Рефлексія.
Біологічний диктант. Поставте “+”, якщо прочитане твердження правильне, і “-“, якщо ні.
- Живі системи існують завдяки енергії, що надходить ззовні.
- Живі системи не здатні підтримувати свою впорядкованість.
- Багаторівнева відкрита саморегулююча самовідтворна система, що складається переважно зі сполук чотирьох біогенних елементів, – це життя.
- Молекулярний, клітинний, організмовий, популяційно-видовий, біоценотичний, біосферний – це методи біологічних досліджень.
- Філогенез – це індивідуальний розвиток живого організму.
- Біосфера – це частина зовнішніх оболонок Землі, населена живими організмами.
VІІІ. Підсумок уроку.
Оцінювання і мотивація.
ІХ Домашнє завдання.
Опрацювати матеріал в підручнику. Скласти кросворд з вивченої теми.