Персональний сайт вчителя біології

Неділя, 19.05.2024, 02:26

Вітаю Вас Гість | RSS | Головна | Каталог статей | Реєстрація | Вхід

Головна » Статті » Розробки уроків » 5 клас

Цикл уроків з природознавства 5 кл. Організм. Властивості організмів
 
Тема 1. Організм. Властивості організмів.
УМ1. Організм. Властивості організмів.
Мета: навчальна: узагальнити та систематизувати знання учнів про організми як тіла живої природи, пояснити відмінності їх від  тіл неживої природи, дати уявлення розмноження, ріст, розвиток живлення, дихання, подразливість, клітинну будову організмів, одноклітинні та багатоклітинні організми;розвивальна: формувати науковий світогляд, творче мислення, продовжити формування вміння працювати з підручником як основним джерелом знань при вивченні нових термінів і понять виховна:виховувати естетичне сприйняття природи, усвідомлення її природної цільності і одночасно сильної залежності від людини.
Обладнання: підручники, зошити, атласи, контурні карти, дошка з написаними матеріалами для уроку.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Вчитель оголошує про результати контрольної роботи та оцінки по тематичному оцінюванню, повідомляє про необхідність мати на уроках природознавства постійно зошити, підручники, атласи, контурні карти, щоденники. Учні через чергових надають вчителю розкриті щоденники для виставлення тематичної оцінки.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ  ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
Пригадаймо, що ви дізналися на уроках природознавства на прикладі виконання міні-презентації про дощового черв’яка… Відповіді і коригування їх вчителем, вчитель пропонує  учням удосконалити комп’ютерні майбутні презентації з врахуванням знань по темі, які вони здобудуть згодом на уроках інформатики в 5 класі.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.
В новій темі ми узнаємо про організми і їхні властивості, вивчимо нові поняття і терміни..
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Вивчення матеріалу за планом § 38 підручника:
1. Організми – тіла живої природи, які живляться, дихають, ростуть, розмножуються, реагують на зовнішні подразнення.
2. Вид – організми, які однакові за внутрішньою та зовнішньою будовою та здатні до відтворення свого роду.
3. Розмноження – здатність організмів відтворювати собі подібних.
4. Ріст – поступове збільшення розмірів, маси організму.
5. Розвиток – зміни у будові організму та його частин.
6. Живлення – це процес надходження в організм і засвоєння ним поживних речовин.
7. Дихання – це процес надходження в організм кисню для здійснення у ньому необхідних біохімічних процесів.
8. Подразливість – здатність організму реагувати на зміни умов середовища.
9. Основні частини клітини: клітинна мембрана, цитоплазма, ядро.
10. Одноклітинний організм – організм, утворений однією клітиною і який здатний існувати самостійно.
11. Багатоклітинний організм – організм, утворений багатьма клітинами.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Бесіда за питаннями до §38 підручник (ст. 162).
2. Складання опорного конспекту.
Тема 2. Рослини і тварини. Дослідницький практикум  №5 «Дослідження впливу температури , світла і вологості на проростання насіння».
ЗП2. Рослини і тварини.
Мета: навчальна: сформувати знання про особливості будови рослин і тварин, основні органи, їхні функції та значення для рослин і тварин, називати особливості і ознаки рослин і тварин, ознайомитися із різноманітністю рослин і тварин, пояснити їхнє значення у природі; розвивальна: розвивати навички спостереження за організмами, порівнювати їх; виховна: виховувати естетичне сприймання рослин і тварин, моральну відповідальність за збереження організмів на планеті, виховувати прагнення досліджувати навколишній світ.
Обладнання: підручники, зошити, зображення рослин і тварин, дошка з написаними матеріалами для уроку.
І. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Вивчення матеріалу за планом §39 підручника:
1. Різноманітність рослин за:
1.1. кількістю клітин - одноклітинні і багатоклітинні;
1.2  різноманітністю стебел - дерева, кущі, трави;
1.3. тривалістю життя – однорічні, дворічні, багаторічні
2. Лікарські рослини – рослини з лікувальними властивостями.
3. Різноманітність тварин за:
3.1. кількістю клітин - одноклітинні і багатоклітинні;
3.2  залежністю температури тіла від температури навколишнього середовища – теплокровні та холоднокровні.
4. Відмінності рослин і тварин.
4.1. Рослини живляться органічними речовинами, які створюють самі, тварини поїдають органічні речовини рослин або інших тварин. Це основна відмінна ознака.
4.2. Рослини виділяють кисень, тварини його лише використовують, виділяючи вуглекислий газ.
4.3. У рослин є хлорофіл, у тварин немає.
4.4. Окремі частини рослин можуть рухатися, реагуючи на світло, або в процесі росту.
4.5. Більшість тварин може активно рухатися усім тілом або за допомогою частин тіла.
5. Тварини бувають рослиноїдними, хижаками і всеїдними.
6. Є деякі рослини – хижаки, які ловлять комах.
7. У тварин наявні органи чуття – зору, слуху, нюху, смаку, дотику.
ІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
 Бесіда за питаннями до §39 підручник (ст. 167).
АП3. Дослідницький практикум  №5 «Дослідження впливу температури , світла і вологості на проростання насіння».
Мета: навчальна: експериментально виявити умови, необхідні для проростання насіння;розвивальна: розвивати спостережливість та вміння проводити досліди, вміння документувати проведення дослідів; виховна: продовжити формувати вміння працювати в групі.
Обладнання: підручники, зошити,  дошка з написаними матеріалами для уроку, насіння квасолі, 5 склянок, вода.
Завдання 1. У кожну склянку помістіть по 10 насінин в один шар.
Завдання 2. Першу склянку із сухим насінням поставте в тепле місце.
Завдання 3. У другу склянку покладіть добре змочену водою тканину. На ній розмістіть насіння квасолі і також поставте в тепле місце.
Завдання 4. У третю склянку додайте води, щоб вона вкрила насіння і заповнила півсклянки. Залиште при кімнатній температурі.
Завдання 5. У четверту склянку із квасолинами додайте трохи води і поставте в холодне місце.
Завдання 6. П’яту склянку, подібну до другої, поставте в тепле місце, але в цілодобову темноту
Завдання 7. Спостерігайте, що відбувається з насінням у склянках. У якій склянці насіння проросло?
Завдання 8. Результати спостережень протягом двох тижнів запишіть у зошиті до таблиці.
Номер склянки
Створені умови для насіння
Проростання насіння
(очікувані результати)
1
Тепло, сухо, повітря
Не проростає
2
Тепло, вода, повітря
Проростає добре
3
Тепло, вода, насіння без повітря у воді
Не проростає, задихнулося
4
Холодно, вода, повітря
Проростає погано
5 (дослід без світла)
Тепло, вода, повітря, темно
Проростає, але паростки білі і слабенькі
 
Д. з.: §38
          §39, ст.167 (оформлення результатів д.п. № 5)
ПРИ БМ 49-50
Тема 1. Гриби і бактерії.
ЗП1. Гриби і бактерії.
Мета: навчальна: сформувати поняття «гриби» і «бактерії», навчити називати відмінності грибів і бактерій від інших організмів, наводити приклади грибів і бактерій; розвивальна: формувати навички спостерігати за грибами, розрізняти види грибів, порівнювати їх; виховна: виховувати естетичне сприйняття природного середовища, моральну відповідальність за збереження різновидів грибів у лісі, виховувати прагнення досліджувати навколишній світ.
Обладнання: підручники, зошити, атласи, дошка з написаними матеріалами для уроку.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Вчитель повідомляє про необхідність мати на уроках природознавства постійно зошити, підручники, атласи, контурні карти, щоденники. Вчитель нагадує про необхідність здати виконані завдання в контурних картах окремими учнями.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ  ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
1. Пригадаймо, що ви дізналися на уроках природознавства про організми, рослини і тварини  з §38,39 підручника на минулому уроці. Відповіді і коригування їх вчителем.
2. Тестові завдання по матеріалу §38,39 підручника (записати правильні відповіді в зошиті):
1) Виписати організми (3): бактерії, тіла неживої природи, рослини, корисні копалини, гриби
2) Розмноження це: ріст, розвиток, відтворення подібних організмів
3) Миші стають дорослими: у досягненні 1 року, 2-х років, 2-х місяців
4) Органи дихання тварин використовують з повітря газ: __________________
5) Основні частин клітини такі: ____________________________________________
6) З кількох клітин складаються мікроорганізми? _____________
7) Частини тіл багатоклітинних організмів, які виконують певну функцію, називаються _____________
8) За різноманітністю стебел рослини діляться на (2): кущі, дворічні, багаторічні, трави
9) Лікарські рослини: теплокровні, холодостійкі, мають лікувальні властивості
10) Хижаки-тварини: живляться органічними речовинами, які: створюють самі, з тіл жертв, з рослин
11) Органи чуття: ніс, очі, ноги, печінка, вуса
12) До всеїдних тварин відносяться: вовки, корови, свині
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.
В новій темі ми узнаємо про великі групи організмів: про гриби і рослини…
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Вивчення матеріалу за планом § 40 підручника:
1. Гриби як організми мають одночасно ознаки рослин і тварин.
2. Як рослини вони не рухаються та ростуть на місці.
3. Як тварини гриби не мають хлорофілу та живляться готовими органічними речовинами.
4. Різноманітність грибів: шапинкові, гриби-паразити, цвілеві гриби, дріжджі.
5. Шапинкові гриби складаються з плодового тіла і грибниці.
6. Плодове тіло складається з шапинки і ніжки.
7. Шапинкові грибами живляться тварини і людина, але серед них багато і отруйних.
8. Гриби-паразити живуть на інших організмах. Серед паразитів виділяються іржасті гриби, гриби-трутовики, гриби-паразити на тілі тварин і людей.
9. Цвілеві гриби призводять до гниття фруктів і овочів. Але є серед них і корисні для виготовлення ліків-антибіотиків.
10. Дріжджові гриби використовуються для виготовлення хліба, бо вони виділяють вуглекислий газ, піднімаючи тісто.
11. Бактерії – організми мікроскопічних розмірів з однією клітиною без ядра.
12. Бактерії гниття – санітари природи, вони розкладають відмерлі організми і органічні рештки.
13. Є корисні бактерії для виготовлення кисломолочних продукті квашення плодів та овочів.
14. Хвороботворні бактерії викликають ангіну, туберкульоз та інші хвороби.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Бесіда за питаннями до §40 підручника (ст. 172).
2. Складання опорного конспекту.
Тема 2. Отруйні рослини, тварини, гриби. Практичне заняття  №7 «Ознайомлення з найпоширенішими й отруйними рослинами, грибами і тваринами своєї місцевості».
ЗП2. Отруйні рослини, тварини, гриби.
Мета: навчальна: ознайомитися із різноманітністю отруйних рослин, тварин і грибів, пояснити їхнє значення у природі; розвивальна: зрозуміти, чим небезпечні для людини отруйні рослини, тварини, гриби; виховна: виховувати відповідальність за збереження будь-яких організмів на планеті, виховувати прагнення досліджувати навколишній світ.
Обладнання: підручники, зошити, зображення отруйних рослин, тварин, грибів, дошка з написаними матеріалами для уроку.
І. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Вивчення матеріалу за планом §41 підручника:
1. Отруйними є рослини, тварини, гриби, які містять небезпечні для людини і тварин речовини.
2. Отрута в отруйних рослинах може міститися в різних частинах рослини.
3. Приклади отруйних рослин: цикута, дурман, чемериця, вороняче око, жимолость, копитняк, борщовик.
4. Приклади отруйних тварин: комахи, павуки, скорпіони, змії
5. У природі слід бути обережними, щоб уникнути укусів отруйних тварин.
6. Приклади отруйних грибів: бліда поганка, чортів гриб, мухомор, несправжні опеньки
7. Щоб уникнути отруєння грибами, треба вміти відрізняти отруйні гриби від неотруйних.
ІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
 Бесіда за питаннями до §41 підручника (ст. 175).
АП3. Практичне заняття  №7 «Ознайомлення з найпоширенішими й отруйними рослинами, грибами і тваринами своєї місцевості».
Мета: навчальна: ознайомитися та навчитися розпізнавати найпоширеніші отруйні організми своєї місцевості; розвивальна: розвивати спостережливість; виховна: формувати навички безпеки життєдіяльності при використанні рослин, тварин і грибів та при зустрічі з ними у природі.
Обладнання: підручники, зошити,  дошка з написаними матеріалами для уроку, зображення отруйних організмів.
Завдання 1. Використовуючи підручник, інші джерела знань (енциклопедію, атласи тощо), записати назви найбільш поширених неотруйних та отруйних рослин, грибів своєї місцевості.
Організми
Неотруйні
Отруйні
Рослини
Тополя, верба, дуб
Дурман, борщовик
Гриби
Печериця, білий гриб, маслюк
Мухомори, бліда поганка, несправжні опеньки
Тварини
Дощовий черв’як, колорадський жук, сонечко
Каракурт, тарантул, гадюка звичайна
Завдання 2. Записати найбільш важливі правила безпеки життєдіяльності в природі при використанні отруйних організмів та при зустрічі з ними у природі.
1. Чітко усвідомлювати мету перебування у природі і відповідно готуватися до цього (одяг, вивчення місцевих організмів, вивчення правил поведінки в ній).
2. У незнайомій місцевості порадитися з місцевими жителями про безпеку життєдіяльності в природі.
3. Збирати лише відомі неотруйні гриби і ягоди, безпечне використання яких підтверджують багато досвідчених дорослих людей.
4. Не класти до кошиків безпечні гриби і ягоди сумішшю з невідомими, бо отрута може потрапити до безпечних разом із соками, невпізнаними частинками грибів і ягід.
5. Не брати до рук невідомих рослин, грибів, тварин.
6. Не знищувати всі підряд підозрілі вам організми, серед них є безпечні та рідкісні отруйні, які занесені у Червону книгу
Д. з.: §40
          §41, оформлення результатів п.з. № 7
 
ПРИ БМ 51-52
Тема 1. Чинники середовища на планеті Земля.
ЗП1. Чинники середовища на планеті Земля.
Мета: навчальна: сформувати поняття «середовище життя» і «чинники середовища життя», навчити описувати вплив чинників неживої природи на організми; розвивальна: розвивати вміння аргументувати думку, робити висновки, узагальнювати матеріал, розвивати вміння та навички спостерігати за об’єктами природи, вибирати головне, формувати науковий світогляд, творче мислення, удосконалювати вміння працювати з різноманітними джерелами знань; виховна: виховувати в учнів ціннісне ставлення до живих організмів, прагнення досліджувати навколишній світ.
Обладнання: підручники, зошити, атласи, дошка з написаними матеріалами для уроку.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Вчитель повідомляє про необхідність мати на уроках природознавства постійно зошити, підручники, атласи, щоденники.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ  ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
1. Пригадаймо, що ви дізналися на уроках природознавства про організми, рослини і тварини  з §40,41 підручника на минулому уроці. Відповіді і коригування їх вчителем.
2. Тестові завдання по матеріалу §40,41 підручника (записати правильні відповіді в зошиті):
1) Гриби живляться органічними речовинами, які: а) створюють самі б) отримують від інших організмів та їх решток в) створюють за допомогою Сонця
2) Шапинкові гриби складаються з:
3) Гриби-паразити: дріжджі, цвілеві, мухомори, трутовики
4) Їстівні гриби (2): маслюк, чортів гриб, бліда поганка, печериця
5) Ліки-антибіотики виготовляють з грибів: трутовиків, дріжджів, цвілевих
6) Користь бактерій у (2): а) хворобах б) гниття непотрібних решток в) виготовлення деяких продуктів г) гарний корм комахам
7) Збираючи гриби, не можна (2): а) руйнувати грибницю б) вибирати великі гриби в) класти в один кошик відомі і невідомі гриби г) зрізати гриби ножем
8) Опіки шкіри викликає рослина під назвою ______________________
9) Найбільш отруйний в Україні павук: хрестовик, тарантул, каракурт, птахоїд
10) До отруйних небезпечних змій України відносяться: а) антилопи б) кобри в) гадюки г) вужі
11) При спілкуванні з отруйними організмами треба: а) всіх їх знищувати  б) їх треба остерігатися в) не звертати на них уваги
12) Дріжджі у тісті для хліба живляться: а) борошном б) цукром в) водою г) вуглекислим газом
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.
В новій темі ми узнаємо про чинники середовища життя на планеті Земля.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Вивчення матеріалу за планом § 42 підручника:
1. Середовище життя – умови, в яких живуть організми..
2. Чинники середовища життя – усе те, що впливає на організми і своєю дією сприяє або заважає їх існуванню та розселенню.
3. Чинники неживої природи: освітленість, температура, повітря, вологість або вода.
4. Чинники живої природи: впливи організмів різних видів один на одного (корисні і шкідливі).
5. Третя група чинників середовища життя: господарська діяльність людини.
6. Освітленість і температура – важливі чинники неживої природи. Освітленість і температура змінюються протягом доби і року, інколи в залежності від розташування організму чи рельєфу місцевості.
7. Різні види організмів пристосувалися до різної вологості середовища життя. Деякі організми існують в пустелях при низькій вологості, а для деяких вода є навіть середовищем життя.
8. Повітря необхідне організмам для дихання наявним в повітрі киснем. Рослинам необхідний також вуглекислий газ з повітря для фотосинтезу на світлі органічних речовин і створенні при цьому кисню.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Бесіда за питаннями до §42 підручника (ст. 180).
2. Складання опорного конспекту.
Тема 2. Пристосування організмів до періодичних змін середовища.
ЗП(2-3). Пристосування організмів до періодичних змін середовища.
 
Мета: навчальна: ознайомитися з пристосуваннями організмів до періодичних змін умов середовища, пояснити їхнє значення у природі, дістати уявлення про періодичні зміни умов середовища, наводити приклади пристосування організмів до періодичних умов середовища; розвивальна: розвивати вміння аргументувати думку, робити висновки, формувати науковий світогляд, творче мислення; виховна:виховувати відповідальність за збереження будь-яких організмів на планеті та середовища їхнього життя, виховувати прагнення досліджувати навколишній світ.
Обладнання: підручники, зошити, зображення організмів в різних середовищах, дошка з написаними матеріалами для уроку.
І. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Вивчення матеріалу за планом §43 підручника:
1. Періодичні зміни умов середовища – зміни, які повторюються через певні проміжки часу (періоди) – з дня на день, з року в рік.
2. Сезонні зміни умов середовища – зміни відповідно порі року (весна, літо, осінь, зима).
3. Добові зміни умов середовища – зміни протягом доби вдень і вночі.
4. Періодичні зміни умов середовища пов’язані з рухом нашої планети навколо Сонця та навколо своєї осі.
5. Листопад – біологічне явище, під час якого рослини позбавляються листя при несприятливих умовах.
6. Рослини пристосувалися до скорочення або збільшення світлового дня, зниження або підвищення температури повітря і ґрунту, кількості вологи тощо.
7. Пристосуваннями тварин до добових змін умов середовища є різна активність у світлу й темну пору.
8. Перелітні птахи – птахи, які восени відлітають на зимівлю в тепліші краї.
9. Осілі птахи – птахи, які залишаються зимувати на батьківщині.
10. Сплячка – пристосування тварин до несприятливих періодів з припиненням живлення та уповільненням дихання.
11. Заціпеніння -  пристосування комах, плазунів, земноводних до зими.
12. Пристосуванням тварин до сезонних змін умов середовища є сплячка, переліт птахів, накопичення під шкірою жиру, поява підшерстку і пуху, зміна забарвлення тощо.
ІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
 Бесіда за питаннями до §43 підручника (ст. 185).
Д. з.: §42
          §43
ПРИ БМ 53-54
Тема 1. Визначення організмів за визначниками. Практичне заняття  №8 «Визначення назв найбільш поширених в Україні рослин, грибів, тварин за допомогою атласів-визначників».
ЗП1. Визначення організмів за визначниками.
Мета: навчальна: навчитися визначати назви рослин, тварин, грибів за допомогою атласів-визначників; розвивальна: формувати вміння працювати з додатковими джерелами знань, вміння за допомогою них виконувати дослідницьку роботу; виховна: виховувати почуття взаємодопомоги, поваги до однокласників під час спільної роботи.
Обладнання: підручники, зошити, атласи, дошка з написаними матеріалами для уроку, визначники.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Вчитель повідомляє про необхідність мати на уроках природознавства постійно зошити, підручники, атласи, щоденники.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ  ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
1. Пригадаймо, що ви дізналися на уроках природознавства про чинники середовища і пристосування організмів до періодичних змін середовища з §42,43 підручника на минулому уроці. Відповіді і коригування їх вчителем.
2. Тестові завдання по матеріалу §42,43 підручника (записати правильні відповіді в зошиті):
1) Середовище життя організмів - це: умови життя, господарська діяльність, корисні копалини
2) На Землі найбільше видів організмів на (в): Північному полюсі, Антарктиді, полюсі
3) Значної шкоди картоплі, баклажанам і помідорам завдають: шпаки, дощові черви, колорадські жук
4) Чинники неживої природи (3): вода, мікроорганізми, температура, освітленість, бактерії
5) До холоднокровних тварин відносяться (3):________________________________
6) Для живлення рослинам з повітря потрібний газ, який називається ___________________
7) Пори року такі (назвати всі): _________________________________________
8) Частини доби такі (назвати всі): ___________________________________
9) Пристосування дерев до зими називається _______________________________
10) Улітку у хутряних звірів хутро(2): густішає, рідшає, не змінюється, додає підшерсток, позбавляється підшерстка
11) Влітку заєць-біляк: білий, сірий, червоний, синій
12) Перелітні птахи вигодовують дітей в Україні, а на зиму летять в теплі краї. Їхня батьківщина: теплі краї, Україна, перелітні шляхи
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.
В новій темі ми узнаємо про чинники життя на планеті Земля. Як ви знаєте, з попередніх тем, життя на інших планетах Сонячної системи немає. А чому?
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Вивчення матеріалу за планом § 44 підручника:
1. Невідомі організми можна визначати за певними ознаками, описаними в атласах-визначниках і книгах-визначниках.
2. В українських визначниках назви організмів написані українською і латинською мовами.
3. Існують окремі визначники рослин, комах, птахів, ссавців, інших груп тварин
4. При дослідженнях інколи корисно використовувати збільшувальні прилади, корисно також знати, звідки взято той чи інший організм.
5. Знайомство учнів з конкретними визначниками
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Перехід до виконання в зошитах практичного заняття №8.
АП2. Практичне заняття  №8 «Визначення назв найбільш поширених в Україні рослин, грибів, тварин за допомогою атласів-визначників».
Мета: навчальна: навчитися визначати назви найбільш поширених в Україні рослин, грибів, тварин;розвивальна: розвивати спостережливість, формувати дослідницькі навички; виховна: виховувати відповідальність за вилучення екземплярів організмів з природи.
Обладнання: підручники, зошити,  дошка з написаними матеріалами для уроку, атласи-визначники.
Пояснення. Під час визначення квіткової рослини необхідно бачити всі органи: корінь, стебло, листки, квітку, плід.
Завдання 1. Ознайомтеся з книгою «Атлас-визначник рослин». Зверніть увагу на її структуру, опрацюйте вказівки до роботи з цим атласом.
Завдання 2. Розгляньте запропонований учителем гербарний зразок рослини, її зображення на фотографіях чи малюнках. Які особливості будови цієї рослини ви помітили?
Завдання 3. Проведіть визначення назви досліджуваної рослини за описом в атласі-визначнику.
Завдання 4. За допомогою атласа-визначника тварин з’ясуйте назву тварини, зображення якої запропонує вчитель.
Завдання 5. За допомогою атласа-визначника грибів з’ясуйте назву запропонованого вчителем гриба
Запишіть в зошиті висновки про результати виконаної роботи про виконану роботу за зразком:
Висновок по завданню №… : за допомогою атласа-визначника «….», сторінки…. я визначив, що назва рослини (тварини, гриба):….
Тема 2. Наземно-повітряне середовище життя організмів. Організація спостережень за основними властивостями живих організмів.
ЗП3. Наземно-повітряне середовище життя організмів. Організація спостережень за основними властивостями живих організмів.
Мета: навчальна: дати інформацію про різноманітність середовищ життя, сформувати поняття «наземно-повітряне середовище життя», навчити наводити приклади мешканців наземно-повітряного середовища життя та приклади пристосувань організмів до життя в наземно-повітряному середовищі;розвивальна: розвивати вміння аргументувати думку, робити висновки, розвивати вміння та навички спостерігати за об’єктами природи, узагальнювати матеріал, вибирати головне, прагнення досліджувати навколишній світ, формувати науковий світогляд, творче мислення, продовжити формувати вміння працювати з різноманітними джерелами знань; виховна: формувати в учнів ціннісне ставлення до живих організмів, виховувати бережне ставлення до навколишнього середовища – як місця життя організмів.
Обладнання: підручники, зошити, атласи, дошка з написаними матеріалами для уроку.
І. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Вивчення матеріалу за планом § 45 підручника:
1. Середовища життя: наземно-повітряне, водне, ґрунтове.
2. Умови існування середовища: освітленість, температура, зволоженість, наявність повітря.
3. Особливості наземно-повітряного середовища: достатньо світла і повітря, проте зволоженість і температура повітря дуже різноманітні .
4. Пристосування організмів до життя в умовах різної температури і зволоженості різноманітні.
4.1. Тварини степу (скорпіон, павуки, ховрахи, миші полівки) ховаються в нірках.
4.2. Рослини від спеки захищаються випаровуванням води листками.
4.3. Тварини від спеки захищаються виділенням поту.
4.4. Птахи восени відлітають в теплі краї.
4.5. На мал. 151 видно, що для захисту від спеки деякі рослини мають замість листків колючки та покриті воском пагони.
5. Пристосування організмів до пересування в наземно-повітряному середовищі.
5.1. Кінцівки у тварин різні або їх зовсім немає (приклади).
5.2. Насіння і плоди рослин переміщуються вітром, водою, тваринами.
5.3. Деякі тварини пристосувалися жити високо в горах з крутим рельєфом.
6. Пристосування організмів до різного освітлення.
6.1. Здатність рослин спрямовувати необхідним чином листки до світла.
6.2. Цвітіння трав рано навесні до появи великого листя на деревах.
6.3. Різна будова і розміри очей у різних тварин.
ІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Бесіда за питаннями до §45 підручника (ст. 192).
2. Складання опорного конспекту.
Д. з.: §44
          §45, оформлення результатів п.з. № 8
 
ПРИ БМ 55-56
Тема 1. Водне середовище життя організмів.
ЗП1. Водне середовище життя організмів.
Мета: навчальна: охарактеризувати водне середовище життя організмів, навчитися наводити приклади мешканців водного середовища життя і приклади пристосувань організмів до життя у водному середовищі; розвивальна: розвивати вміння та навички спостерігати за живими організмами, порівнювати їх, складати опорні схеми та працювати з ними , комунікативні та творчі здібності, удосконалювати вміння користуватися додатковою літературою, виступати перед аудиторією;виховна: виховувати прагнення досліджувати навколишній світ, бережне ставлення до природи.
Обладнання: підручники, зошити, атласи, дошка з написаними матеріалами для уроку.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Вчитель повідомляє про необхідність мати на уроках природознавства постійно зошити, підручники, атласи, щоденники.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ  ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
1. Пригадаймо, що ви дізналися на минулих уроках про визначення організмів за визначниками і наземно-повітряне середовище життя організмів з §44,45 підручника на минулому уроці. Відповіді і коригування їх вчителем.
2. Тестові завдання по матеріалу §44,45 підручника (записати правильні відповіді в зошиті):
1) Організми за певними ознаками можна визначати за (2): підручником, атласами-визначниками, енциклопедіями, книгами-визначниками
2) В атласах-визначниках, виданих в Україні, назви організмів написані такими мовами (2): _________
__________________________________________
3) Існують визначники таких організмів (3): птахів, корисних копалин, комах, речовин, тварин
4) Є такі три середовища життя:
5) Насіння рослин може переміщуватися (3): з потоками води, через космос, через ядро Землі, вітром, тваринами
6) З підняттям вгору густина повітря: стає більшою, стає меншою, не змінюється
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.
В новій темі ми узнаємо про водне середовище життя організмів. Цікаво, що водне середовища за науковими версіями є колискою життя на Землі.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Вивчення матеріалу за планом § 46 підручника:
1. У водному середовищі діють такі чинники неживої природи: освітленість, температура, вміст повітря, вміст солей.
2. У морях і океанах вода солона, у більшості вод суходолу вода прісна.
3. У водному середовищі живуть багато видів тварин, рослин, бактерій.
4. Є організми, які поєднують своє існування у водному та наземно-повітряному середовищах.
5. Існуючі види організмів пристосувалися до чинників водного середовища. Ті, що не змогли пристосуватися, вимерли.
6. Знайомство учнів з конкретними видами організмів по § 46 підручника.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Бесіда за питаннями до §46 підручника (ст. 196).
2. Складання опорного конспекту.
Тема 2. Ґрунтове середовище життя організмів.
ЗП(2-3). Ґрунтове середовище життя організмів.
Мета: навчальна: охарактеризувати особливості ґрунтового середовища життя організмів, навчити наводити приклади мешканців ґрунтового  середовища життя та приклади пристосувань організмів до життя у ґрунтовому середовищі; розвивальна: розвивати вміння аргументувати думку, робити висновки, розвивати вміння та навички спостерігати за об’єктами природи, порівнювати умови життя організмів, узагальнювати матеріал, вибирати головне, працювати в групах; виховна: виховувати бережне ставлення до навколишнього середовища, моральну відповідальність за збереження довкілля, прагнення досліджувати навколишній світ, сприяти екологічному вихованню інших, виховувати почуття взаємодопомоги, толерантності.
Обладнання: підручники, зошити, атласи, дошка з написаними матеріалами для уроку.
І. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Вивчення матеріалу за планом § 47 підручника:
1. Основні чинники ґрунтового середовища життя: вологість, температура, повітря, наявність органічних і неорганічних речовин.
2. Мешканці ґрунту: тварини, рослини, гриби, бактерії.
3. Різні види тварин мають різноманітні пристосування до життя у ґрунті.
4. Для рослин найбільш важлива властивість – родючість грунту.
5. Знайомство учнів з конкретними видами організмів та їх пристосування до існування у ґрунті по § 46 підручника.
ІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Бесіда за питаннями до §47 підручника (ст. 200).
2. Складання опорного конспекту.
Д. з.: §46
          §47
 
Також читати
Материалыв немає
Категорія: 5 клас | Додав: Ula (06.05.2014)
Переглядів: 6159 | Рейтинг: 2.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Меню сайту

Категорії розділу

7 клас [42]
8 клас [29]
9 клас [64]
10 клас [18]
11 клас [6]
5 клас [3]
6 клас [19]

Вхід на сайт

Укркосметика

Пошук

Корисні посилання

Каталог - Сайти шкіл та освітніх закладів Обучонок. Обучающие программы и исследовательские работы учащихся Ребуси українською Дивовижний світ природи

Наше опитування

Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 334

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Яндекс.Метрика