Персональний сайт вчителя біології

П`ятниця, 17.05.2024, 03:51

Вітаю Вас Гість | RSS | Головна | Каталог статей | Реєстрація | Вхід

Головна » Статті » Розробки уроків » 6 клас

Різноманітність та видозміни вегетативних органів

Мета:  поглибити знання учнів про будову пагонів і їх  різноманітність, познайомити з видозмінами пагонів у зв’язку з пристосуванням до життя на суходолі, встановити загальні риси у будові надземних та підземних пагонів, визначити їх значення; продовжити формувати вміння виконувати і оформлювати лабораторну роботу, робити висновки, працювати в групах; розвивати навички самостійної діяльності, пізнавальний інтерес; виховувати відповідальне ставлення до природи

 

Обладнання: таблиця «Видозміни пагона», фото та малюнки рослин, роздатковий матеріал до уроку для роботи учнів, матеріали до лабор. роботи  (бульби, цибулини, кореневища, вуса), схема – опора «видозміни пагонів», картки – терміни для вправи «Інтелектуальний конструктор», «Що зайве?» завдання для роботи в групах

 

Девіз уроку:   В природі безліч таємниць,

                          Які людина прагне зрозуміти.

                         Навколо нас нема дрібниць,

                         І магію не можна пропустити!

І.  Організаційний момент, налаштування  учнів на роботу

ІІ. Актуалізація опорних знань

Працюємо наполегливо, мислимо швидко, відповідаємо правильно!

 

   Ми зараз вивчаємо  вегетативні органи рослин . Давайте перевіримо, чи міцний наш фундамент щодо вивчених органів рослини.

1) Вправа «Інтелектуальний конструктор» ( з  термінів учень на дошці складає схему-опору)

Вегетативні  органи  рослини

 

       
       

                                                      

         Корінь                                                                пагін                                                                             головний

      бічні

      додаткові                         листок                     Стебло              брунька                   

                                                                                               -  вегетативна

                                                                                                - генеративна

2) Вправа «Розташуй в послідовності»  ( учні на дошці  складають схеми руху речовин по організму рослини за картками-опорами)

1) Рух води і мінеральних речовин:

Кореневі волоски кореня – судини кореня – судини стебла – судини листка

2) Рух органічних речовин:

клітини листка – ситоподібні трубки листка – ситоподібні трубки стебла

 – запасаючі клітини кореня

3) Вправа «Зашифровані слова» (учні в парах розшифровують слова, дають їм визначення)

4) Вправа «Термінологічний кошик» або «Я знаю!» (усно)

     - орган    -   вегетативні органи     - генеративні органи    -    корінь – система      - пагін    - стебло     - листок    - брунька

 5) Біологічні задачі

- Що буде, якщо з  стовбура молодого деревця зняти кору кільцем?

- Є дерева, у яких стебло не має річних кілець. Чому? Де ростуть ці дерева?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

- Як ви гадаєте, яке значення має стебло для рослини?

( Стебло як осьова частина пагона здійснює зв’язок між частинами рослини, утворює і несе на собі бруньки і листки, забезпечує транспорт води, мінеральних і органічних речовин, служить для вегетативного розмноження)

  • Відгадайте загадки:
  • Усі мене знають, другим хлібом називають (картопля)
  • Я виросла на грядці, характер мій бридкий, куди не прийду – всіх до сліз доведу (цибуля)
  • Я рослина садова, довгі вуса маю, плоди корисні і смачні – це я добре знаю (полуниця)
  • На городі в холодку сидить м’яч на ланцюжку (гарбуз)

Крім основних  функцій, які ви згадали,  пагони відгаданих вами рослин (картоплі, цибулі, гарбуза і ін)  можуть виконувати ряд додаткових функцій, при цьому змінюючи свою будову.

Проблема: Які є різновиди видозмін пагона, які функції вони виконують, у яких рослин зустрічаються?

Девізом уроку стануть слова…

ІV. Сприйняття нового матеріалу

                                            Видозміни   пагонів

                    Надземні                                                                  Підземні 

  • Вуса                                                                                - кореневище
  • Вусики                                                                            - бульба
  • Колючки                                                                         - цибулина

  Проблема: чому  бульба картоплі, цибулина цибулі, вуса полуниці – це видозмінені пагони? Що спільного між пагоном і цими видозмінами?

Метод  «Навчаючи –вчуся»

Розв’язуємо проблему, об’єднуємося і працюємо в лабораторіях: (кожна пара учнів отримує  картку – завдання, яку слід опрацювати з допомогою підручника та додаткового матеріалу і «підготувати усну презентацію видозміни пагона»)

   Опрацюйте матеріал підручника ст.55 «Чим відрізняються видозміни пагонів між собою»  та додаткову інформацію та дайте відповідь на запитання:

  1. Вуса
  • Що таке вуса?
  • В яких рослин вони зустрічаються?
  • Яку роль вони виконують?
  1. Вусики
  • Що таке вусики?
  • В яких рослин вони зустрічаються?
  • Яку роль вони виконують?
  1. Колючки
  • Що таке колючки?
  • В яких рослин вони зустрічаються?
  • Яку роль вони виконують?
  1. Кореневище
  • Що таке кореневище?
  • Чим кореневище відрізняється від кореня?
  • Доведіть, що кореневище -  це видозмінений пагін (яка його будова?)
  1. - Які рослини мають кореневище?

     - Яке практичне значення кореневищ?

  1. Стеблові бульби
  • Що таке бульба?
  • Як вона утворюється?
  • Доведіть, що бульба -   це видозмінений пагін (Яка будова бульби?)

7)  - У яких рослин зустрічається бульба?

- Яке значення бульб?

  1. Цибулина
  • Яка будова цибулини? У чому її схожість з пагоном?
  • В яких рослин зустрічається?
  • Яке значення мають?

Притча про Ходжу Насреддіна : Отож нехай ті, хто знає, розкаже тим  хто не знає. (Мілюкова С. Інтерактивні уроки з біології рослин» ст.65)

Презентація    «Видозміни пагона»

За  планом:

  • Тип видозміни
  • Особливості
  • Рослини
  • Значення

 /Звертати увагу на наочні посібники на партах!/

----- Валеологічна   пауза ----Вправи для очей ----

V. Узагальнення матеріалу

- Виконання лабораторної роботи «Видозміни пагона» ( в зошитах для л/р)

- Вправа «Що зайве?» (демонстрація карток)

VІ.  Домашнє завдання:

  • опрацювати § 12
  • відповісти на запитання ст.56
  • вправа в друк зошиті № 38, 39 (ст. 16-17)
  • принести листя різних рослин

На вибір  (за бажанням):

  • вкласти кросворд до вивченої теми
  • знайти цікаві, неймовірні факти про листя рослин  для «Хвилинки цікавої інформації»

Підсумок:

  • «Завязуємо вузлики на пам'ять» ( з одним із термінів учні складають речення, пишуть на стікерах, прикріплюють на «Дерево пізнання»)
  • На уроці мені найбільше запам’яталось …

 

Також читати
Материалыв немає
Категорія: 6 клас | Додав: Ula (12.01.2015)
Переглядів: 4414 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Меню сайту

Категорії розділу

7 клас [42]
8 клас [29]
9 клас [64]
10 клас [18]
11 клас [6]
5 клас [3]
6 клас [19]

Вхід на сайт

Укркосметика

Пошук

Корисні посилання

Каталог - Сайти шкіл та освітніх закладів Обучонок. Обучающие программы и исследовательские работы учащихся Ребуси українською Дивовижний світ природи

Наше опитування

Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 334

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Яндекс.Метрика