Персональний сайт вчителя біології

Неділя, 19.05.2024, 08:06

Вітаю Вас Гість | RSS | Головна | Каталог статей | Реєстрація | Вхід

Головна » Статті » Розробки уроків » 7 клас

Вегетативні органи рослин

Тема уроку: Вегетативні органи рослин

Цілі: повторити, закріпити й оцінити знання учнів про будову вегетативних органів квіткових рослин (корінь, стебло, листок, пагін); привести в систему набуті знання; уточнити особливості будови квіткової рослини; відпрацювати теоретичні знання, отримані на попередніх уроках, на практиці через виконання практичних завдань.

Завдання

Освітні: систематизувати й закріпити в учнів знання про особливості зовнішньої та внутрішньої будови вегетативних органів квіткової рослини, про їх взаємозв’язки з будовою і виконуваними функціями, про видозміни, процеси, що протікають.

Розвивальні: продовжити тренування пам’яті, розвиток уміння аналізувати, узагальнювати, робити висновки, зіставляти теоретичні та практичні знання, отримані на уроках; розвивати увагу, акуратність, спостережливість.

Виховні: здійснювати екологічне виховання через розв’язання екологічних задач; прищеплювати бережливе і відповідальне становлення до рослинного світу; проводити естетичне виховання під час вивчення розмаїтості квіткових рослин.

Обладнання: гербарні зразки квіткових рослин, таблиці, ілюстрації, картки-завдання, роздавальний матеріал (колекції листків, видозмін коренів, стебла; типи кореневих систем).

^ Методи роботи на уроці: фронтальна бесіда,робота зі структурно-логічними схемами, робота в групах, парах, «Мозковий штурм», пошуковий метод, бесіда, діалог, евристичний метод, біодиктант, елементи гри.

^ Тип уроку: узагальнення й систематизація знань.
План уроку
I. Організаційний момент

II. Мотивація навчальної діяльності

III. Актуалізація опорних знань учнів

1.Фронтальна бесіда

2.Розгадування кросворда

IV. Планування роботи учнів на уроці

1.«Мозковий штурм»

2. Робота в парах зі взаємною перевіркою

3.Робота в групах за завданнями

4.Робота з картками-завдннями

5.Постановка досліду

6.Робота з натуральними об’єктами й гербарним матеріалом

7.Заповнення схем

8.Питання для обговорення (з екологічним аспектом)

9.Гра «Лист Незнайки»

10.Біологічний диктант

V. Підбиття підсумків роботи учнів

VI. Домашнє завдання

Хід уроку

I.Організаційний момент
II.Мотивація навчальної діяльності

III.Актуалізація опорних знань учнів

1.Фронтальне опитування

Клас розбивається на групи (по рядах) і відповідає на запитання.

1.Які органи квіткової рослини вам відомі?

2.Які органи називаються вегетативними? Чому? Наведіть приклади.

3.Які органи називаються генеративними?Чому? Наведіть приклади

Учитель просить прокоментувати правильність відповідей, що пролунали.

Питання класу

Чому рослина – цілісний організм?

(Метод «Мозковий штурм». Учні пропонують різні варіанти відповідей, учитель записує їх на дошці. Після цього коментує й шукає правильну відповідь).

IV.Планування роботи учнів на уроці

Блок «Корінь»

(Фронтальна бесіда)

Учитель. Послухайте вірш В. Жака.

Мы в букет собрали маки жаркие,

Много незабудок голубых

А потом цветов нам стало жалко,

Снова в землю посадили их.

Только ничего не получается:

От любого ветерка качаються!

Почему осипались и в’янути?

Без корней они расти и жить не станут!

Как ни тонок, непреметен

Под землёю корешок,

Но, не может дить на свете

Без него любой цветок.

То про які функції кореня йдеться? (Коментарі відповідей учнів)

Закріплення практичних умінь і навичок

Учні в рядах попарно отримують завдання з наступною взаємною перевіркою

Завдання 1

Роздивіться видані вам гербарні зразки. Які типи кореневих систем представлені на них?

Завдання2

На роздавальних картках «Типи кореневих систем» підпишіть види коренів і з гербарного матеріалу виберіть ті, які мають заданий тип кореневої системи (свиріпа звичайна, кульбаба лікарська, подорожник великий, тимофіївка лучна, пшениця, квасоля). Які кореневі системи характерні для дводольних і однодольних рослин?

Завдання3

Роздивіться рисунок. Які видозміни коренів на ньому зображені? З якими умовами пов’язане їх виникнення? Для чого вони служать?

Учні об’єднані в чотири групи, кожна з яких отримує завдання і натуральні об’єкти та відповідає на поставлені запитання.

Група1. Роздивіться коренеплід моркви. Які частини цієї рослини беруть участь в утворенні коренеплоду? Які корені входять до його складу? Який корінь видозмінений? Яку функцію виконує коренеплід моркви?

Група2. Визначте, яка частина коренеплодів моркви, буряка, ріпи утворена пагоном, а яка – коренем. Чи завжди співвідношення стеблової та кореневої частин однакове?

Група3. Роздивіться гербарні екземпляри пшінки весняної або жоржини з кореневими бульбами. Які корені входять до складу кореневої системи цих рослин? Як вони утворюються? Яке значення вони мають для рослин?

Група4. Роздивіться гербарні екземпляри люпину, люцерни або інших бобових рослин з бактеріальними бульбочками. Роздивіться потовщення на бічних коренях цих рослин. Як вони утворюються? Яке значення вони мають для рослин?

Відповіді учнів коментуються членами інших груп і вчителем.
Картки-завдання(Робота і контроль у парі)
^ Будова кореневого чохлика
Позначити зони: проведення, усмоктування, росту, розтягування, поділу, кореневий чохлик, кореневі волоски.

Блок «Пагін»
Згадаймо, що таке пагін і стебло.

Заповнення схеми на дошціСтебло
Фронтальна бесіда

Що надає стеблу міцності, твердості, гнучкості?

Закріплення практичних умінь і навичок

На партах – роздавальний матеріал.

Будова пагонів і бруньок. Розташування бруньок на пагоні

(Робота в парах)Позначити: верхівкову бруньку, вузол, пазуху листка, бічну бруньку, міжвузля.
Будова бруньки
 


Вегетативної

Генеративної


 


 

 


 


Позначити: конус наростання, зачатки листків, брунькові луски, зародкове стебло.
Фронтальна бесіда
Назвіть рослини з видозміненими підземними пагонами; рослини, в яких органічні речовини відкладаються в надземних органах.
Назвіть ознаки, за якими надземний пагін відрізняється від кореня, від підземного пагона.
Що загального в будові всіх підземних пагонів?
Творче завдання

Цибулини цибулі городньої, тюльпана, нарциса являють собою комору органічних речовин, як і бульба картоплі. Поясніть, де ці речовини спочатку утворюються. У результаті якого процесу? Як органічні речовини потрапляють у цибулину?у бульбу? Яке значення має для рослин накопичення поживних речовин у цих органах?
За таблицею учні називають, а учень біля дошки показує: столон, бульбу, листковий рубець , пазушну бруньку, придаткові корені (бульби картоплі); у цибулини: лускаті листки, верхівку й пазушну бруньки, стебло (дінце), придаткові корені.
Ігрові елементи уроку
Незнайка, обраний учителем, читає листа.
Поради городникам


  1. Яскравого сонячного дня обприскуйте листя рослин – це їх освіжить і змиє пил!

  2. ґрунт рихлити не можна – можна пошкодити корені.

  3. Знищуйте дощових черв’яків, що живуть у ґрунті, - вони відгризають корені рослин; приваблюйте кротів, вони сприяють насиченню ґрунту повітрям!

Елемент імітаційної гри

Обрано трьох героїв: Знайку, доктора Пігулкіна і поета Цвітника, які висловлюють свою думку з цього питання.

Отже, діти, ми з вами з’ясували будову і призначення стебла. Стебло з’єднує підземну і надземну частини рослини.
Блок «Листок»
Учитель. Діти, Незнайка вирішив зібрати гербарій. Він вирушив до лісу, де йому дуже сподобалося, і після цього написав листа Знайці, якому той дуже здивувався. Подумайте і прокоментуйте, чому дивувався Знайка.
«Я люблю збирати різне листя. Гарне листя в клена, воно має багато листкових пластинок. Таку ж будову листя має листя винограду, вишні, акації. Називають такі листки складними. А ще мене вразили жилки на листках – відомо сім видів жилкування. Наприклад, у конвалії – сітчасте, у берези – дугове, у злаків – паралельне».

Коментарі учнів
Герої малюють на дошці типи жилкування листків, а учні коментують і наводять приклади рослин з таким жилкуванням листків.

А які типи листків зображені на дошці? (прості та складні)

Можна працювати з гербарієм, розклавши листки на групи.

(Біологічний диктант із наступним взаємним контролем)
Доповніть фразу
1.Листок – це...
2.Головною частиною листка є…
3.Простими називають листки, в яких…
4.Складними називають листки, в яких…
Питання для обговорення
(«Мозковий штурм», запис відповідей на дошці)
Чому листок уважають «зеленою хімічною лабораторією»?
(Відповіді учнів повинні зв’язати зовнішню і внутрішню будову листка.)

Учитель. У листках постійно протікають процеси утворення і розпаду поживних речовин.
Роздивіться схематичний запис процесів, що протікають у рослині. Які процеси, позначені літерами А і Б, відбиває представлений нижче запис?

А. Органічна речовина + кисень + енергія = вода + вуглекислий газ

Б. Вуглекислий газ + вода = вуглевод + кисень

Учитель. Отже, в яких клітинах протікає процес фотосинтезу, а в яких – дихання? (Коментар відповідей учнів)

Які компоненти потрібні для виконання основної функції зеленого листка? Шукаючи відповідь на запитання, згадайте прізвище російського вченого, що вивчав процеси, які протікають в листку.

За рік рослини виділяють в атмосферу 400 млрд. т кисню, поглинають 600 млрд. т органічних речовин. Куди ж ці органічні речовини надходять? (Ситоподібними трубками у стебло, корінь, кореневище)

На таблиці «Внутрішня будова листка» показати фото синтезуючу тканину та назвати її призначення.
Відомо, що всі органічні рослини дихають удень і вночі. В одному районі побудували цементний завод, цементний пил осідав на листках рослин. Що сталося з рослинами за цих умов і чому?

(Відповіді учнів мають зв’язати зовнішню і внутрішню будову листка і процес фотосинтезу)
Можна використати фрагменти фільму про взаємозв’язок будови й функцій вегетативних органів квіткової рослини.
V. Підбиття підсумків роботи учнів

Підбиття підсумків учнів, виставлення оцінок.
У процесі уроку набирали бали (фронтальне опитування, індивідуальна робота), керівники груп надають результати роботи учнів у групах.
VI. Домашнє завдання

Також читати
Материалыв немає
Категорія: 7 клас | Додав: Ula (04.12.2014)
Переглядів: 1212 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Меню сайту

Категорії розділу

7 клас [42]
8 клас [29]
9 клас [64]
10 клас [18]
11 клас [6]
5 клас [3]
6 клас [19]

Вхід на сайт

Укркосметика

Пошук

Корисні посилання

Каталог - Сайти шкіл та освітніх закладів Обучонок. Обучающие программы и исследовательские работы учащихся Ребуси українською Дивовижний світ природи

Наше опитування

Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 334

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Яндекс.Метрика