Персональний сайт вчителя біології

П`ятниця, 19.04.2024, 09:51

Вітаю Вас Гість | RSS | Головна | Каталог статей | Реєстрація | Вхід

Головна » Статті » Розробки уроків » 9 клас

Газообмін у легенях і тканинах

УРОК 33. Газообмін у легенях і тканинах

Освітня мета: показати значення газообміну в легенях і тканинах, роль дифузії в цих процесах, на прикладі дифузії газів показати взаємодію біологічних і фізичних явищ в організмі; зробити висновок про необхідність громадянської боротьби за чисте повітря та додержання правил особистої гігієни дихання.

Основні поняття і терміни: газообмін, вдихуване, видихуване, альвеолярне повітря; дифузія, парціальний тиск, газообмін, оксигемоглобін, артеріальна, венозна кров.

Обладнання: моделі будови легень, таблиці «Кровообіг», «Органи дихання», «Газообмін у легенях і тканинах».

Структура уроку, основний зміст і методи роботи

І. Актуалізація опорних знань.

Головоломка «Органи дихання»

У кільцях фігур впишіть назви органів дихальної системи і цифрами позначте шлях повітря в них.

 

 

Відповідь: 1. Рот + ніс

2. Трахея.

3. Бронхи.

4. Легені.

5. Носоглотка.

6. Гортань.

1→5→6→2→3→4

II. Мотивація навчальної діяльності.

Навесні 1862 р. у Франції троє людей піднялися на повітряній кулі

«Зеніт» на висоту 11 км. На землю повернувся один живий, решта за­гинули. Ніхто не міг пояснити причину трагедії, оскільки кисню на цій висоті було достатньо. Згодом причину встановив російський учений І.М. Сєченов.

Ви зможете пояснити причину цієї трагедії, вивчивши матеріал уроку.

III. Вивчення нового матеріалу.

1. Склад повітря. Зміна складу повітря в організмі.

а) Демонстрування і пояснення дослідів.

Дослід 1.

Учень дихає в холодну склянку з водою, на стінках осідає водяна пара.

— Що відбулося?

— Звідки взялася вода?

Дослід 2.

Учень дихає в трубочку, що з’єднана з пробіркою, в якій є вапняна вода.

— Що відбулося з речовиною в пробірці?

— Чому вапняна вода помутніла?

— Звідки взявся вуглекислий газ?

б) Аналіз таблиці у підручнику «Склад атмосферного повітря і ви­дихуваного повітря».

Бесіда

— Що відбулось з повітрям в організмі?

— Чому змінився його склад?

— Де змінився склад повітря в організмі?

2. Будова легень. Дихальні шляхи. (Робота з муляжем «Легені» і таблицею «Органи дихання».)

— Як повітря потрапляє з навколишнього середовища до легень?

— Яка будова легень?

— Які особливості будови альвеол?

— Яка будова капілярів?

3. Газообмін у легенях. (Розповідь вчителя з елементами бесіди, використання таблиці «Газо­обмін у легенях і тканинах».)

— Як відбувається газообмін у легенях? Чому кисень переходить з альвеол у капіляри, а вуглекислий газ — навпаки?

— Яка причина цього явища?

— Що таке парціальний тиск?

— Що таке дифузія?

Пояснення малюнка.

400 млн. альвеол

S = 150 кв. м

 

Чи можете дати відповідь на запитання:

— Чому загинули люди на «Зеніті»?

(Люди загинули від нестачі кисню в організмі. На великій висоті люди опинилися в умовах зниженого тиску — в розрідженій атмосфері дуже низький парціальний тиск кисню). На висоті 11 км артеріальна кров за своїм газовим складом наближається до венозної. Всі тканини тіла відчувають гостру нестачу кисню. Тому на такій висоті необхідно користуватися кисневими приладами).

4. Газообмін у тканинах.

Робота з таблицями «Кровообіг», «Газообмін у легень і тканинах».

В процесі бесіди сформувати уявлення про газообмін у тканинах.

— Покажіть на таблиці мале і велике кола кровообігу.

— Для чого кров приносить у тканини кисень?

— Де відбувається окиснення?

— Чому мітохондрії називають силовими станціями клітини?

— Яка причина газообміну у тканинах? Пояснення опорного кон­спекту.

Газообмін у тканинах:

а) в цитоплазмі С6Н12О6 → 2С3Н6О+ 200 кДж

б)

 

 

3Н6О3 + 6О2 → 6Н2О + 6СО+ 2600 КДЖ

— Як відбувається газообмін у легенях і тканинах, коли людина пере­буває у зоні високого тиску?

Пояснення явища декомпресії, повідомлення учнів про Кесонову хворобу.

5. Транспортування кров’ю кисню і вуглекислого газу. (Пояснення вчителя з елементами бесіди.)

 

Утворення стійкої сполуки з чадним газом.

СО + Нb — НbСО (карбоксигемоглобін)

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

Бесіда:

— У вас відключили опалення і мама запалила духовку газової плити, щоб обігріти квартиру. Що ви порадите мамі?

— У вашій спальні багато кімнатних квітів. Чому взимку після сну ви відчуваєте слабкість? Як собі допомогти?

— Чому в 1846 р. на судні «Мері Соме» загинув батальйон вояків, що сховалися під час шторму в трюмі, хоча судно залишилось неушкодженим?

V. Домашнє завдання.

Вивчити відповідну тему із підручника.

 
Також читати
Материалыв немає
Категорія: 9 клас | Додав: Ula (11.11.2015)
Переглядів: 1413 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Меню сайту

Категорії розділу

7 клас [42]
8 клас [29]
9 клас [64]
10 клас [18]
11 клас [6]
5 клас [3]
6 клас [19]

Вхід на сайт

Укркосметика

Пошук

Корисні посилання

Каталог - Сайти шкіл та освітніх закладів Обучонок. Обучающие программы и исследовательские работы учащихся Ребуси українською Дивовижний світ природи

Наше опитування

Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 334

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Яндекс.Метрика