УРОК 53. Принципи роботи ендокринної системи. Залози внутрішньої секреції. Гормони
Освітня мета: дати поняття про значення та характерні особливості ендокринної системи, гуморальної регуляції функцій організму, ознайомити з різновидом залоз та їх особливістю.
Основні поняття і терміни: ендокринна система, залози зовнішньої секреції, залози внутрішньої секреції, залози змішаної секреції.
Структура уроку, основний зміст і методи роботи
І. Актуалізація опорних знань учнів. (Бесіда за запитаннями).
— Які є способи регуляції функцій організму?
— В чому суть рефлекторного характеру потовиділення?
— Яка будова рефлекторної дуги?
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Залози. Основні групи залоз. (Розповідь учителя з елементами бесіди і складанням схеми).
Залози — це клітини або багатоклітинні органи, що виділяють секрети.
2. Ендокринна система. Принципи її роботи. (Розповідь учителя з використанням таблиці).
Ендокринна система — це система залоз внутрішньої секреції.
Ендокринологія — це наука, що вивчає будову і функції залоз внутрішньої секреції.
Залози внутрішньої секреції — секрети виділяють безпосередньо в кров або лімфу, що їх омиває.
Залози внутрішньої секреції — це гіпофіз, епіфіз, щитоподібна залоза, вилочкова залоза, надниркові залози, прищитоподібні залози. Діяльність залоз регулюються нервово-гуморальною системою організму. Ендокринні залози виробляють гормони.
3. Гормони, їх природа та біологічна дія. (Розповідь учителя з використанням малюнка в підручнику).
Гормони — це високо-специфічні біологічно-активні речовини, які здійснюють свій вплив в невеликій кількості далеко від місця синтезу.
Гормони за своєю природою — це різні речовини — білки, похідні амінокислот або жироподібні речовини (стероїди). Відомо 50 гормонів. Вони швидко руйнуються тканинами, тому необхідне їх постійне надходження в кров.
4. Регулюючий вплив гормонів. (Розповідь учителя).
Гормони:
— є носіями інформації;
— обмежують амплітуду коливання якогось фізіологічного показника;
— діють за принципом зворотного зв’язку.
Регулюючий вплив гормонів може реалізуватися у впливові на плазматичні мембрани, ферменти мембран, клітинні органи або гени.
Ендокринна регуляція спрямована на довготривалі повільні процеси в організмі — ріст, диференціювання, розмноження, обмін речовин.
III. Закріплення знань учнів. (Бесіда за запитаннями).
— У чому відмінність між залозами зовнішньої і внутрішньої секреції?
— Що таке гормони?
— Що таке ендокринна система?
— Який принцип роботи ендокринної системи?
— Які залози належать до залоз внутрішньої секреції?
IV. Домашнє завдання.
Вивчити відповідну тему із підручника.