Тема 3. КРОВ І ЛІМФА
УРОК 17. Внутрішнє середовище організму людини. Склад і функції крові
Освітня мета: сформувати в учнів поняття про внутрішнє середовище організму, його склад, відносну сталість. Ознайомити учнів зі значенням крові і її складом. Дати поняття про кров і плазму як внутрішнє середовище організму.
Основні поняття і терміни: гомеостаз, плазма крові, фізіологічний розчин, формені елементи крові.
Обладнання: таблиця «Кров».
Структура уроку, основний зміст і методи роботи
I. Мотивація навчальної діяльності.
Французький фізіолог Клод Бернар писав: «Я першим почав наполягати на тій ідеї, що для тварин є власне два середовища: одне — зовнішнє, у якому розташований організм, а друге — внутрішнє, у якому живуть елементи тканин».
Повідомлення теми, мети уроку.
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Внутрішнє середовище організму. Його значення. (Розповідь вчителя з елементами бесіди, пояснення схеми.)
2. Внутрішнє середовище організму — транспортна система. Функції транспортної системи. (Розповідь вчителя з елементами бесіди, пояснення схеми «Функції транспортної системи».)
Функції транспортної системи
3. Кров, її склад і значення. Кров як один із видів сполучної тканини. (Прочитай головоломку):
(Кров — рідина особливих властивостей.)
а) Кров — магічна рідина.
У східних воїнів був звичай пити кров переможених ворогів. Єгиптяни вважали кров ліками від хвороб (мастили себе кров’ю). Клятви скріплювалися кров’ю. А чи кров — рідина?
б) Кров як сполучна тканина. Функції крові. (Розповідь вчителя, складання схеми.)
в) Склад крові, плазма крові. (Робота в малих творчих групах — використання тексту підручника, додаткової літератури, роздаткового матеріалу).)
Завдання і запитання для груп.
1. Скільки крові циркулює в організмі людини, якщо його маса становить 45 кг, а кров становить 7,7%? Скільки крові циркулює по системі кровообігу (54%)? Скільки крові зберігається в кров’яних депо — 46% (селезінка, печінка, шкіра)?
2. Використовуючи роздатковий матеріал, складіть схему «Склад крові».
3. Плазма крові, її хімічний склад. Проаналізуйте таблицю і дайте відповідь на запитання: чому кров називають «полоненим морем»?
Хімічний склад морської води і сироватки крові (у %)
Хімічні елементи і сполуки
|
Морська вода
|
Сироватка крові (плазма)
|
Na
|
30,5
|
39,0
|
Mg
|
3,8
|
0,5
|
Са
|
1,2
|
1,0
|
К
|
1,8
|
2,6
|
Сl
|
55,2
|
45,0
|
СО2
|
0,5
|
11,0
|
Інші елементи
|
7,0
|
0,9
|
Разом
|
100%
|
100%
|
4. Гомеостаз — здатність організму підтримувати динамічну сталість внутрішнього середовища. (Розповідь вчителя з елементами бесіди.)
— Які органи забезпечують гомеостаз?
— Яку біологічну роль відіграє гомеостаз?
5. Фізіологічний розчин, його застосування в медицині. Гемоліз крові. (Розповідь вчителя.)
6. Кровотворні органи. (Розповідь вчителя з використанням таблиці «Кров».)
III. Закріплення вивченого матеріалу.
Бесіда:
1. Поясніть, чим відрізняється сироватка крові від плазми.
2. Дослід свідчить, що в крові, котру розвели дистильованою водою, еритроцити розчиняються. Поясніть:
а) чому так відбувається;
б) чому не відбувається розчинення еритроцитів і загибель людини, якщо людина випиває багато води.
IV. Домашнє завдання.
Вивчити відповідну тему із підручника.
Підготувати додаткову літературу про історію відкриття еритроцитів.
Також читати