Тема. Елементарний склад живих організмів.
Мета: розширити знання учнів про біологію як сукупність наук про живі істоти, про їх взаємозв’язки між собою та з умовами навколишнього середовища; ознайомити учнів з хімічним складом живих організмів, з біологічними елементами, макро – та мікроелементами.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Методи та форми роботи:
1) інформаційно-рецептивний:
2) репродуктивний:
3) проблемно-пошуковий: пошук відповідей на проблемні запитання, відповіді на взаємозв’язані запитання, рольова гра, формулювання висновків;
Терміни та поняття: біохімія, органогенні елементи, макроелементи, мікроелементи.
Обладнання: таблиці «Хімічний склад клітини», «Вміст деяких елементів у навколишньому середовищі і в організмі людини (в % від маси)»
Девіз уроку.
«Всюди досліджуйте всечасно,
що є велике і прекрасне,
і чого ще не бачив світ…»
(М. Ломоносов).
Хід уроку.
І. Організаційних момент.
Психологічний тренінг.
Очікування від уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Фронтальна бесіда
На яких рівнях організації перебувають віруси, найпростіші, багатоклітинні? (Молекулярний, клітинний, тканинний, організмовий, надорганізмовий)
• Які ви знаєте речовини, що надходять в організми живих істот? ( 02,мінеральні солі, вода…)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
«Біологія — це цілі організми, мільйони молекул. Оце наука!» Науку, що вивчає хімічний склад живих організмів, будову, властивості та роль виявлених у них сполук, називають біологічною хімією, або біохімією. Ця наука як галузь біології сформувалась у другій половині XIX століття. Сучасна біохімія досліджує живу матерію на різних рівнях її організації. На уроках біології ми спробуємо дослідити і пояснити, з яких хімічних сполук складаються : клітини живої матерії.
ІV. Повідомлення теми і теми уроку.
(Монітор комп’ютера).
План уроку
1. Наука біохімія
2. Хімічний склад живих організмів
3. Елементний склад живих організмів
4. Вміст деяких елементів у навколишньому середовищі та в організмі людини (% від маси)
V. Надання необхідної інформації.
Біохімія – наука про хімічний склад живої матерії та про хімічні процеси, що відбуваються в організмах.
Вивчення хімії живих організмів, тобто біохімії, тісно пов’язано з бурним розвитком біології. Будучи спочатку дисципліною допоміжною, біохімія виділилась з часом в самостійну галузь знань. Значення її в тому, що вона дає фундаментальне розуміння фізіології, другими словами, розуміння того, як працюють біологічні системи.
Елементи, які зустрічаються у всіх живих організмах
(в порядку зменшення числа атомів).
Головні елементи
органічних молекул
|
Іони
|
Мікроелементи
|
Н гідроген |
Na+ натрій |
Mn марганець |
С карбон |
Mg2+магній |
Fe ферум |
N нітроген |
Cl– хлор |
Co кобальт |
O оксиген |
K+ калій |
Cu купрум |
P фосфор |
Ca2+ кальцій |
Zn цинк |
S сульфур
|
|
|
|
За масовою часткою хімічні елементи живих організмів поділяють на:
макроелементи (w > 10-2%) – C, H, O, N, S, P, Na, Ca, K, Mg, Fe, Cl, які становлять основну масу органічних і неорганічних сполук живих організмів. Концентрація їх коливається від 60 до 0,001% маси тіла;
мікроелементи (w = 10-3 – 10-6%) – B, Co, Cu, Mo, V, Zn, Br та ін. Мікроелементи переважно іони важких металів, складові компоненти ферментів, гормонів та інших життєво важливих сполук. Знаходяться в організмах у кількості 0,001 – 0,000001%;
ультрамікроелементи (w < 10-6%) – Au, Ra, Hg, Ag, Be та інші. Концентрація ультрамікроелементів не перевищує 0,000001%.
Вміст деяких елементів у навколишньому середовищі та в організмі людини (% від маси)
За біологічним значенням хімічні елементи живих організмів поділяють на:
– елементи життя (їх частка – 98-99% маси живої речовини) – C, H, O, N, S, P.
– елементи, роль і значення яких для життєдіяльності організму відомі, – Na, Ca, K, Mg, Fe, Cl, B, Co, Cu, Mo, V, I, Zn, Br.
– елементи, роль яких ще не з’ясована, та токсичні елементи – Au, Ra, Hg, Ag, Be.
VІ. Інтерактивна вправа.
“Учитель – учень”. (Працюючи в парах учні вивчають навчальний матеріал, потім один стає “вчителем” пояснюючи іншому. На виконання вправи дається 10 хв.
Завдання.
1. Про що свідчить подібність за хімічним складом різних живих організмів?
(У переважної кількості живих організмів наявні чотири хімічні елементи: Гідроген, Карбон, Оксиген і Нітроген. їхня частка у хімічному складі клітини становить майже 98 %, і вони належать до мікроелементів)
2. Які елементи переважають у живій природі? (Макроелементи)
3. Які елементи переважають у неживій природі? (Мікроелементи)
VІІ. Рефлексія.
Рольова гра «Симпозіум біологів»: учні, які добре засвоїли новий матеріал, відповідають на запитання одногрупників.
VІІІ. Підсумок уроку.
Оцінювання і мотивація.
ІХ. Домашнє завдання.
Опрацювати матеріал в підручнику.
Підготувати повідомлення: Роль води в організмі людини.
Також читати Материалыв немає |