Тема. Неорганічні речовини: мінеральні солі.
Мета: розглянути біологічну роль мінеральних солей в організмі; розширити знання про біологічне значення в організмі неорганічних сполук, розвивати вміння узагальнювати , робити логічні висновки; виховувати почуття власної гідності;
Тип уроку: комбінований урок.
Методи та форми роботи: наочні, словесні, елементи інтерактивних технологій.
Терміни та поняття: мінеральні солі, аніони, катіони.
Обладнання: періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва
Девіз уроку.
Не тільки істина дає впевненість,
але й пошук її.
Б.Паскаль
Хід уроку.
І. Організаційних момент.
Вправа « Я зичу тобі…» ( Учні стають у пари і вголос бажають одне одному успіху , гарного настрою і т. д.)
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1) Бесіда за питаннями:
а) Який хімічний склад клітини?
б) Чому основна маса молекул живих організмів утворена атомами чотирьох елементів: С, Н, О, N?
в) Які ви можете назвати макроелементи?
г) Які ви можете назвати мікроелементи?
д) Яке значення води в організмі людини?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Для підтримання процесів життєдіяльності окремих клітин і організму важливе значення мають солі неорганічних (мінеральних) сполук. Вони входять до складу живих організмів
в основному в розчиненому вигляді, тобто у вигляді йонів. Кожен йон має значення для організму, виконує певні функції в обміні речовин. Загальний вміст мінеральних солей у клітинах різних типів невеликий: 1-1,5%.
• Які ви можете назвати мінеральні солі, присутні у клітинах?
ІV. Повідомлення теми і теми уроку.
(Монітор комп’ютера).
План уроку
1. Мінеральні солі
2. Значення для життєдіяльності організмів
V. Надання необхідної інформації.
Мінеральні солі – неорганічні речовини, які підтримують в середині клітини стану (pH), забезпечують її нормальне функціонування.
Мінеральні солі в великій кількості містяться в клітинах, які утворюють опорні органи – черепашки, хітиновий панцер кістки. В цитоплазмі інших клітин більша частина солей знаходиться в дисоційованому стані в вигляді катіонів і аніонів – K+, Na+, Ca2+, Cl–, HCO3–, H2PO4– і інші.
Вміст в клітині катіонів має важливе значення для її функціонування. Від концентрації солей залежить постачання води в клітину, оскільки клітинна мембрана проникла для молекул води і не проникаючи для багатьох великих молекул і іонів. Якщо в навколишньому середовище міститься менша кількість іонів, ніж в цитоплазмі клітини, то відбуваються поступання води в клітину до вирівнювання концентрації солей (осмос).
Розчин солі NaCL в концентрації 0,85% отримав назву фізіологічного.
Хлоридна кислота створює кисле середовище в шлунку хребетних тварин і людини, забезпечують цим активність ферментів шлункового соку.
Залишки сульфатної кислоти, приєднуючись до нерозчинних у воді сполук, забезпечують їхню розчинність, що сприяє виведенню даних сполук з клітин і організму.
Наявність солей в цитоплазмі визначає її буферні властивості-здатність підтримувати pH на постійному рівні.
Найбільш поширені йони живих організмів
Катіони Аніони
H+ — Гідрогену
K+ — Калію
Na+ — Натрію HSO
Mg2+ — Магнію
Ca2+ — Кальцію
Аніони
OH ––— гідроксилу
Cl ––— хлоридної кислоти
SO 4 2-— сульфатної кислоти
HPO4 2-— фосфатної кислоти
HCO32− — карбонатної кислоти
VІ. Інтерактивна вправа.
Метод “Навчаючись – вчуся”.
Клас ділиться на групи, які отримують завдання і працюють з додатковою літературою. Після вивчення групи обмінюються інформацією.
VІІ. Рефлексія.
Зашифруйте за допомогою коду:
Хімічний склад клітини.
А. Білки. Б. Жири. В Вуглеводи. Г Нуклеїнові кислоти. Д Вода. Е Мінеральні солі. Є Вуглець. Ж Водень. З Азот. И Кисень. Й Калій.
1. Неорганічні сполуки.
2. Органічні сполуки.
3. Неорганічні сполуки, які відіграють одну з важливих ролей у житті клітин.
4. Хімічні елементи клітин.
VІІІ. Підсумок уроку.
Оцінювання і мотивація.
ІХ. Домашнє завдання.
Опрацювати матеріал в підручнику.
Дати відповідь на запитання: Із курсу біології, вивченого у школі, вам уже відомо не тільки те, як побудовані клітини вашого організму, організмів рослин та тварин, але й які речовини в них містяться. А яких речовин у клітинах міститься найбільше?