Тема. Неорганічні речовини: вода.
Мета: розглянути біологічну роль в організмі неорганічних сполук – води ; розвивати творче мислення учнів та прищеплювати повагу до живої та неживої природи.
Тип уроку: комбінований урок.
Методи та форми роботи: наочні, словесні, елементи інтерактивних технологій.
Терміни та поняття: вода, диполь, гідрофобні, гідрофільні організми.
Обладнання: таблиці: періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва, «Будова молекули води».
Девіз уроку.
Людина не повинна соромитись цікавості,
яку пробуджує в ній природа.
Ніколас Тінберген
Хід уроку.
І. Організаційних момент.
Вправа.
Станьте в коло. По черзі потисніть своїм сусідам руку і висловіть свої побажання на цей урок.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Інтелектуальна гра “Ти – мені, я – тобі”. Робота в парах. Взаємоопитуваня, взаємооцінка. Корекція.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вміст води в клітинах різних організмів відрізняється, наприклад, вміст води в огірках дорівнює 95%, в моркві – 90, в яблуках – 85. Не відстаємо від рослин і ми. Води мало лише в жировій тканині і кістках – 33%, в м’язах – 77%, в легенях і нирках – 80, в нервовій тканині – 84, а в сірій речовини мозку – 85%. Не випадково автори давньоіндійського філософського тракту “Упанішада” вважали: “… воды размышляли: “Пусть мы станем многим, пусть мы размножимся”.
Вода – дійсно, найбільш дивовижна речовина в природі. Оскільки, вона – універсальний розчинник. В ній розчиняються всі необхідні для живого організму сполуки (органічні і мінеральні речовини, гази); вона має високу теплоємність і одночасно високу для рідин теплопровідність. Ці властивості роблять воду ідеальною для підтримання теплової рівноваги організму.
Завдяки полярності своїх молекул вода виступає в ролі стабілізатора структури, визначає функціональну активність макромолекул залежно від товщини гідратної оболонки, що знаходиться навколо них.
Вода – джерело кисню, що виділяється при фотосинтезі, і водню, який використовується для відновлення вуглекислого газу. Вода є основним середовищем де протікають біохімічні і хімічні реакції.
Вода практично не стискується, що дуже важливо для надання форми органам і підтримання її, створення тургору і забезпечення відповідного положення органів і частин організму.
Завдяки води можливе здійснення осмотичних явищ у живих клітинах.
Вода – основний засіб пересування речовин в організмі (кровообіг, висхідний і низхідний потік розчинів по тілу рослин тощо).
Тому, вода дійсно дивовижна речовина в природі.
Всі тіла при охолодженні стискуються, а вода – розширюється; на її поверхні можуть плавати тіла, важчі за воду; вона ніколи не буває в природі абсолютно чистою ; вода навіть може подолати гравітацію!
Звернення вчителя до класу – Чим можна пояснити ці дивовижні властивості води?
ІV. Повідомлення теми і теми уроку.
(Монітор комп’ютера).
План уроку
1. Вода, її роль у життєдіяльності організмів.
2. Хімічна будова
3. Фізичні властивості.
4. Біологічні функції
V. Надання необхідної інформації.
|
Отже, виходячи з даної таблиці, ми ще раз можемо зазначити, що значення води у життєдіяльності організмів дуже велика, а саме :
1) Вона визначає фізичні властивості клітини (об’єм, пружність і терморегуляцію).
2)Розчинник для речовин.
3) Середовище для хімічної реакції.
4) Приймає участь в хімічній реакції.
Залежно від того, розчиняються певні сполуки у воді чи ні, їх умовно поділяють на гідрофільні та гідрофобні:
Сполуки
Гідрофобні Гідрофільні
(неполярні) (полярні)
не взаємодіють розчиняються
з водою більшість солей
(не розчиняються) (наприклад,
жири, деякі білки кухонна
сіль NaС1)
Значення води
1. Вода — універсальний розчинник. За розчинністю у воді речовини поділяються на гідрофільні(добре розчинні) та гідрофобні (нерозчинні)
2. Вода визначає деякі фізичні властивості клітин — їхній об’єм, внутрішній тиск (тургор).
3. Вода — середовище для фізіологічних і біологічних процесів. Розщеплення багатьох речовин
відбувається за рахунок їх взаємодії з водою, каталізуємої ферментами. Такі реакції називаються
реакціями гідролізу
4. Вода — терморегулятор. Вона має велику теплоємкість, тобто здатна поглинати тепло без значних
змін своєї температури
5. Вода — основне середовище пересування речовин в організмі та клітині
VІ. Інтерактивна вправа.
З метою формування інтелектуальних здібностей, уміння порівнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки вчитель пропонує розглянути основні питання теми, виконавши такі завдання.
Прочитати матеріал підручника і закінчити речення:
Закінчити схему
VІІ. Рефлексія.
Метод «Учбові станції»
Учні дають коротку характеристику основним поняттям, що вивчалися на уроці.
- Будова молекули води.
- Фізичні властивості води.
- Значення води для організму.
VІІІ. Підсумок уроку.
- Вправа «Настрій»
– А тепер також зобразіть настрій, що панує у вас зараз? Чи змінився він? Чому?
- Коментоване оцінювання навчальних досягнень учнів.
ІХ. Домашнє завдання.
Опрацювати матеріал в підручнику. Скласти кросворд по даній темі.