57-58
Тема 1. Взаємозв’язки між організмами у природі.
1. Взаємозв’язки між організмами у природі.
Мета: навчальна: навчити наводити приклади взаємозв’язків між організмами, пояснювати вплив на організми чинників живої природи; розвивальна: розвивати вміння логічно мислити, робити висновки, спостерігати та узагальнювати вивчене; виховна: виховувати бережне ставлення до навколишнього середовища, моральну відповідальність за збереження довкілля, виховувати прагнення досліджувати навколишній світ, почуття взаємодопомоги, толерантності.
Обладнання: підручники, зошити, атласи, дошка з написаними матеріалами для уроку.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Вчитель повідомляє про необхідність мати на уроках природознавства постійно зошити, підручники, атласи, щоденники.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
1. Пригадаймо, що ви дізналися на минулих уроках про водне і ґрунтове середовища життя організмів з §46,47 підручника на минулому уроці. Відповіді і коригування їх вчителем.
2. Тестові завдання по матеріалу §46,47 підручника (записати правильні відповіді в зошиті):
1) Вода у природі, у якій дуже мало солі, називається: __________________
2) Організми, які мешкають у воді, дихають: вуглекислим газом, азотом, киснем
3) Світла і повітря у водоймах найбільше: у середніх шарах водойми, біля дна, біля поверхні
4) У водоймах мешкають: лише холоднокровні тварини, лише теплокровні, холоднокровні і теплокровні тварини
5) Тварини, які нерухомо прикріплюються до дна, називаються:
6) Жаби у воді дихають повітрям через:
7) Насіння рослин може поширюватися (1 чітка відповідь): водою, повітрям, тваринами, людьми, всі відповіді правильні
8) Серед середовищ життя організмів найменш щільне: ґрунтове, водне, повітряне
9) Родючість ґрунту підвищує: глина, пісок, перегній, корисні копалини
10) За 1 добу кріт може прорити підземний хід довжиною:
11) Дощові черви можуть заглиблюватися на глибину:
12) Відмерлі рештки організмів розкладають мікроорганізми, які називаються:
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.
В новій темі ми узнаємо про взаємозв’язки організмів у природі…
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Вивчення матеріалу за планом § 48 підручника:
1. У природі організми живуть не відокремлено один від одного.
2. Угруповання-сукупність організмів, які живуть на одній території.
3. Зв’язки організмів, пов’язані з живленням, називаються ланцюгами живлення.
4. Приклад ланцюга живлення:
Зелений листок" гусінь"горобець"яструб
5. Гриби-трутовики – паразити на деревах.
6. Деякі види організмів існують на спільній території, не впливаючи один на одного.
7. Зозуля знищує щодня до 100 гусениць, але свої яйця підкидає в гнізда іншим птахам.
8. При сумісному існуванні між організмами виникають вигідні або невигідні зв’язки.
9. Ярусність рослин у лісі – приклад співіснування рослинних організмів.
10. Рослини захищаються від поїдання тваринами колючками, неприємним запахом або отруйними речовинами.
11. Частина хижаків полює вдень, частина вночі.
12. Багато грибів співіснують з улюбленими з ними деревами.
13. Бульбочкові бактерії оселяються на коренях рослин і забезпечують їх Нітрогеном.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Бесіда за питаннями до §48 підручника (ст. 204).
2. Складання опорного конспекту.
Тема 2. Екосистеми.
ЗП(2-3). Екосистеми.
Мета: навчальна: навчити називати склад екосистем, навчити наводити приклади природних і штучних екосистем, пояснювати роль рослин, тварин, грибів в екосистемі; розвивальна: розвивати вміння логічно мислити, робити висновки , спостерігати та узагальнювати вивчене, працювати у групах;виховна: виховувати бережне ставлення до навколишнього середовища, моральну відповідальність за збереження довкілля, сприяти екологічному вихованню інших, виховувати почуття взаємодопомоги, толерантності.
Обладнання: підручники, зошити, атласи, дошка з написаними матеріалами для уроку.
І. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Вивчення матеріалу за планом § 49 підручника:
1. Екосистема – система, утворена організмами, які мешкають на спільній території, взаємодіють між собою і середовищем життя.
2. Організми екосистеми поділяють на 3 групи: утворювачі (рослини), споживачі (тварини, гриби, окремі бактерії), руйнівники (окремі бактерії і гриби).
3. Приклади природних екосистем: ліс, річка, озеро, болото, степ.
4. Приклади штучних екосистем: парк, квітник, поле, сад, водосховище.
5. Природна екосистема озера має три ділянки: прибережну, водний простір і дно.
6. Поле – штучна екосистема з обробленого ґрунту, на якій вирощують культурні рослини.
7. Культурні рослини – рослини, які людина вирощує для отримання з них певних продуктів.
8. Сад – штучна екосистема, в якій насаджені плодові дерева та кущі для отримання фруктів і ягід.
9. Серед комах-мешканців саду є шкідники і корисні.
10. Найбільш корисні сонечка та бджоли.
ІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Бесіда за питаннями до §49 підручника (ст. 209).
2. Складання опорного конспекту.
Д. з.: § 48
§ 49
59-60
Примітка: Тема1 модульного уроку у зв’язку з виробничою необхідністю ущільнення була внесена частиною в кінець попереднього модуля , а тема 2 винесена на навчальну практику.
Тема 1. Завдання для міні-проекту № 5 «Тварини минулого».
АП1. Різноманітність фізичних явищ.
Мета: навчальна: сформувати в учнів знання про тваринний світ минулого; розвивальна: розвивати дослідницькі та аналітичні здібності, вміння використовувати наукові знання з різних джерел знань, прикмети про фізичні явища природи в повсякденному житті; виховна: виховувати наполегливість у самостійній роботі.
Обладнання: підручники, зошити, дошка з написаними матеріалами для уроку, атлас, виконана на випередження учнем 5Б класу Прокудовим Даніїлом презентація «Тварини минулого», розміщена на шкільному сайті.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
1. Пригадаймо, які презентації, що ви виконували протягом року вам найбільше запам’яталися? – «Професія» дощового черв’яка», оскільки виконані презентації розміщені ще і на шкільному сайті.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.
Пропоную розглянути схему «Розвиток життя на Землі» на ст.13 атласу. Чи можна з неї щось узнати? Так, можна знайти назви ер і періодів, зображення вимерлих тварин, але немає надписів тварин, межі ер і періодів недостатньо чіткі
IV. ЗАВДАННЯ для міні-проекту № 5 «Тварини минулого».
1) Встановити часові межі кожної ери і періоду.
2) Назвати види організмів, характерних для певної ери чи періоду.
3) Розкрити більш детально питання, які вас найбільше зацікавили.
4) Роботу виконати на листах А4 або у вигляді комп’ютерної презентації чи відеоряду.
Тема 2. Екскурсія «Рослинний і тваринний світ Миколаївської області».
АП(2-3). Екскурсія «Рослинний і тваринний світ Миколаївської області».
Мета: навчальна: сформувати в учнів знання про рослинний і тваринний світ Миколаївської області;розвивальна: розвивати дослідницькі здібності; виховна: виховувати правила поведінки на природі.
Обладнання: блокноти або робочі зошити, роздатковий матеріал із завданнями.
Завдання на екскурсії і додаткові завдання.
Завдання 1):
1. До штучних (створених людиною) екосистем Миколаївської області відносяться (3): а) степ б) поле в) річка Південний Буг г) ставки і водосховища д) парки е) Чорне море
2. В штучних водоймах Миколаївської області розводять переважно (2): а) оселедців б) карасів в) хамсу г) коропів д) ставриду
3. Восени в полях і на городах висівають і саджають (2): а) ярі зернові культури б) озимі зернові культури в) ярий часник г) озимий часник
4. Дерева та кущі найкраще висаджувати:
а) влітку і взимку б) восени і весною в) влітку г) взимку
5. Парки і штучні невеликі ліси нашого краю бідні на тварин, та все ж в них можна побачити (2): а) дятлів б) слонів в) верблюдів г) диких кабанів
6. Дрібні гризуни (миші, ховрахи) наших полів гинуть найбільше від: а) полювання за ними мисливцями
б) виливання їх з нір в) протруєного зерна для посіву
Завдання 2) по темі «Рослинний і тваринний світ Миколаївської області»:
Написати (або надрукувати) на форматі А4 власне повідомлення про рослинний і тваринний світ Миколаївської області або частини рослинного і тваринного світу на прикладах конкретних видів рослин, тварин, грибів. Загальна оцінка = Завдання 1)+ Завдання 2)
Д. з.: Виконати міні-проект
Виконати завдання по екскурсії
61-62
Тема 1. Захист міні-проекту №5 «Тварини минулого».
АП1. Захист міні-проекту №5 «Тварини минулого».
Мета: навчальна: закріпити теоретичні знання з теми, здійснити рефлексію теоретичних знань в ході захисту міні-проекту, забезпечити закріплення практичних навичок, здобутих учнями в процесі вивчення теми; розвивальна: формувати вміння та навички знаходити необхідну інформацію в довідкових виданнях з природничих наук, застосовувати природничо-наукову лексику в самостійних усних повідомленнях, готувати повідомлення відповідно до заданих критеріїв, виготовляти різноманітні презентаційні матеріали для супроводу виступу, сприяти набуттю досвіду публічного виступу, організації групової роботи; виховна: виховувати вміння колективно працювати над поставленими завданнями
Обладнання: підручники, зошити, дошка з написаними матеріалами для уроку, підготовлені учнями матеріали для захисту міні-проекту
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Вчитель перевіряє готовність учнів до уроку
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
1. Пригадаймо, що ви дізналися на уроках природознавства на минулому уроці в ході екскурсії «Рослинний і тваринний світ своєї місцевості».
2. Повідомлення усні і письмові учнів по завданням на тему екскурсії.
3. Перевірка загальної готовності учнів до захисту міні-проекту.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.
Сьогодні ви не тільки закінчите розпочату роботу з міні-проекту, але і допоможете у її виконанні своїм однокласникам. При цьому відчуєте значущість своєї роботи і певне задоволення від процесу її виконання.
ІV.ЗАХИСТ МІНІ-ПРОЕКТУ
Вчитель пропонує учням об’єднатися в три групи для формулювання відповідей по питанням 1,2,3, використовуючи домашні напрацювання по пунктам завдання міні-проекту. Потім від кожної групи уповноважені доповідають по окремим питанням. Окрема увага приділяється електронним презентаціям. Вчитель оголошує, що після остаточної перевірки і виправлень найкращі презентації будуть опубліковані на шкільному сайті.
Тема 2. Зв'язок людини з природою. Екологічні проблеми та їх подолання.
ЗП2. Зв'язок людини з природою.
Мета: навчальна: пояснити зв'язок людини з природою, навчитися наводити приклади впливу людини на природу і природи на людину; розвивальна: удосконалювати навички вести дискусію, розвивати особистість у кожному, уважність до інших; виховна: виховувати бережне ставлення до природи, екологічне мислення, толерантність.
Обладнання: підручники, зошити, атласи, дошка з написаними матеріалами для уроку.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Вчитель повідомляє про необхідність мати на уроках природознавства постійно зошити, підручники, атласи, щоденники.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
1. Протягом вивчення теми «Планета Земля як середовище життя організмів» ми багато чого узнали про природу з § 38-49. Остаточна перевірка знань по цій темі буде проведена наприкінці семестру разом з наступною невеликою темою з 4-х параграфів.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.
Зараз ми перейдемо до вивчення невеличкої теми «Людина на планеті Земля», містком до якої є тема цього міні модулю. Через 2 тижні буде проведена контрольна робота, яка включає питання § 50-53 і питання § 38-49.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Вивчення матеріалу за планом § 50 підручника:
1. Людина-частина природи, вона сама є біологічним видом в царстві тварин.
2. Людина мешкає в оточенні тіл живої і неживої природи.
3. Людина забезпечує себе продуктами харчування з рослин, тварин, грибів.
4. Розселення людей давно залежить від факторів неживої природи, зокрема від віддаленості від екватора та полюсів, від клімату, від рельєфу, від наявності водойм.
5. Від збирання диких рослин та полювання на тварин людина поступово перейшла до вирощування культурних рослин та розведення свійських тварин.
6. Прісна вода має особливе значення для життя людини і для її господарства. Прісні води розподілені на Землі нерівномірно і великі території відчувають її дефіцит.
7. Повітря життєво необхідне людині, бо кисень у ньому необхідний для дихання.
8. Людина і природа – одне ціле, але так трапилося, що людина піднялася завдяки розуму вище природи.
9. Загальна чисельність людства, незважаючи на його зменшення в європейських країнах, продовжує зростати і природа вже не витримує негативний вплив на природу.
10. Людина забирає з природи безповоротно складові її живої і неживої частин (конкретні приклади), погіршує склад води і повітря, руйнує природний рельєф і ландшафт.
11. Через викид в повітря вуглекислого газу піднялася середньорічна температура на Землі, що призводить до негативних змін клімату.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Бесіда за питаннями до §50 підручника (ст. 217).
2. Складання опорного конспекту.
ЗП3. Екологічні проблеми та їх подолання.
Мета: навчальна: охарактеризувати джерела і наслідки забруднення навколишнього середовища, навчити називати джерела і наслідки забруднення навколишнього середовища; розвивальна:формувати вміння помічати різні прояви антропогенного впливу на навколишнє середовище, оцінювати його наслідки; виховна: виховувати бережне, господарське ставлення до рідної природи, екологічне мислення.
Обладнання: підручники, зошити, атласи, дошка з написаними матеріалами для уроку.
І. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Вивчення матеріалу за планом §51 підручника:
1. Джерела забруднення навколишнього середовища: аварії на атомних станціях, лісові та степові пожежі, промислові відходи, сміттєзвалища, аварії нафто перевізного транспорту, викидні гази транспорту.
2. Наслідки забруднення навколишнього середовища: забруднені повітря, вода, ґрунти, рослини, гриби, зменшення кількості організмів і знищення багатьох видів організмів.
3. Для отримання енергії використовуються вичерпні природні корисні копалини, тому важливо максимально переходити на сонячну і вітрову енергію, оскільки можливості гідроелектростанцій обмежені наявними річками.
4. Важливе застосування фільтрів і спеціальних пристроїв очистки викидів на транспорті і підприємствах.
5. Паливо на газі менш шкідливе, ніж паливо з нафти.
6. Важливий збір і повторна переробка побутових і промислових відходів.
7. Важливе виховання екологічної свідомості в школі і побуті.
8. Створення реальних механізмів і стимулів по утилізації відходів.
9. Прийняті кілька законів України про охорону природи
ІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Бесіда за питаннями до §51 підручника (ст. 222).
2. Складання опорного конспекту.
Д. з.: §50
§51
63-64
Тема 1. Охорона природи. Червона книга.
ЗП(1-2). Охорона природи. Червона книга.
Мета: навчальна: пояснити призначення Червоної книги, навчити наводити приклади рослин і тварин своєї місцевості, занесених до Червоної книги; розвивальна: вдосконалювати практичні вміння і навички екологічно правильної поведінки; виховна: виховувати любов до природи, потяг і бережне ставлення до навколишнього середовища, формувати екологічну культуру, почуття відповідальності.
Обладнання: підручники, зошити, атласи, дошка з написаними матеріалами для уроку.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Вчитель повідомляє про необхідність мати на уроках природознавства постійно зошити, підручники, атласи, щоденники.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
1. Пригадаймо, що ви дізналися на уроках природознавства про зв'язок людини з природою і екологічні проблеми та їх подолання з §50,51 підручника на минулому уроці. Відповіді і коригування їх вчителем.
2. Тестові завдання по матеріалу §50,51 підручника (записати правильні відповіді в зошиті):
1) Життя людини зв’язане (1 чітка відповідь): з тілами живої природи, з тілами неживої природи, всі відповіді правильні
2) Найменше тепла земна поверхня отримує: біля екватора, біля полюсів, біля тропіків
3) Люди надають перевагу проживанню в (2): горах, пустелях, біля прісних водойм, на рівнинах
4) На планеті Земля більше: солоної води, прісної води, обидві відповіді правильні
5) До створення пустель може призвести (2): висаджування густих лісів, вирубування лісів, осушення водойм, збереження природи
6) За останні 100 років температура на Землі піднялася на:
7) Джерела забруднення повітря такі (не менше 2-х):
8) З розрахунку на 1 українця на поверхню землі щорічно викидається приблизно стільки забруднюючих речовин: 200 кг, 1000 кг, 2000 кг, 1128 кг
9) Наслідком забруднення довкілля для конкретної людини може бути:
10) Вітрові електростанції виробляють:
11) Сонячні батареї виробляють: світлову енергію, теплову енергію, електричну енергію
12) Збір дрібної макулатури (3): а) зменшує жителям витрати на вивіз сміття, б)зайві витрати часу, в)показник загальної культури людини, г)економить сировину для виробництва паперу
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.
В новій темі ми узнаємо про охорону природи і Червону книгу.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Вивчення матеріалу за планом § 52 підручника:
1. Споживацьке ставлення до природи завдає шкоди природі і людині.
2. Охорону природи здійснюється людиною від самої себе.
3. Для охорони природи держава видає закони.
4. Створені природоохоронні території: заповідники, заказники, національні парки.
5. Проводяться разові суботники і акції по прибиранню сміття в природі, насадження рослин.
6. В Україні створені Червона книга України «Тваринний світ» і Червона книга України «Рослинний світ».
7. До червоних книг України увійшло 542 види тварин і 826 видів рослин і грибів.
8. Мета створення Червоної книги – поліпшення охорони рідкісних та таких видів рослин, тварин, грибів, що перебувають під загрозою зникнення.
9. Зміст Червоної книги – див. ст. 224 підручника.
10. Червона книга України – основний документ, у якому узагальнено матеріали про сучасний стан рідкісних видів тварин, рослин, грибів і таких, що перебувають під загрозою зникнення.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Бесіда за питаннями до §52 підручника (ст.226).
2. Складання опорного конспекту.
Тема 2. Практичне робота №2 «Складання Червоної книги своєї місцевості».
АП3. Практичне робота №2 «Складання Червоної книги своєї місцевості».
Мета: навчальна: з’ясувати, які тварини, рослини, гриби нашої місцевості занесені до Червоної книги України, ознайомитися з структурою Червоної книги; розвивальна: формувати вміння і навички користування Червоною книгою, розвивати вміння дослідження питань з використанням джерел знань;виховна: виховувати моральну відповідальність і обов’язок зробити все для збереження довкілля , викликати турботу за майбутнє свого краю.
Обладнання: підручники, зошити, Червона книга України, дошка з написаними матеріалами для уроку.
І. ВИКОНАННЯ ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ
Виконання практичної роботи за її планом на ст.226 підручника. Ознайомтеся зі структурою Червоної книги, розгляньте малюнки та фотографії занесених до неї організмів. Виберіть серед них види тварин, рослин, грибів вашої місцевості. Запишіть про них інформацію в зошиті за планом:
1. Назва.
2. Ступінь вразливості (зниклі, зникаючі, вразливі, рідкісні, невизначені, недостатньо відомі, відновлені).
3. Місцезростання (для рослин і грибів) або поширення (для тварин).
4. Умови життя.
5. В процесі роботи можна використати таблицю під назвою «Червона книга своєї місцевості»:
Назва
|
Ступінь вразливості
|
Місцезростання (поширення)
|
Умови життя
|
Рослини
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Гриби
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Тварини
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ІІ. ВИСНОВКИ. В ході виконання практичної роботи я дізнався, що…
Д. з.: § 52
Закінчити оформлення практичної роботи № 2
65-66
Тема 1. Заповідники, заказники, національні парки.
ЗП(1-2). Заповідники, заказники, національні парки.
Мета: навчальна: пояснити призначення природоохоронних територій, ознайомитися з найвідомішими в Україні заповідниками, заказниками, національними парками; розвивальна: вдосконалити вміння працювати з картами атласу; виховна: виховувати любов до природи, потяг і бережне ставлення до навколишнього середовища.
Обладнання: підручники, зошити, атласи, контурні карти, дошка з написаними матеріалами для уроку.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
1. Пригадаймо, що ви дізналися на минулому уроці природознавства про охорону природи і Червону книгу з §52 підручника на минулому уроці. Відповіді і коригування їх вчителем.
2. Тестові завдання по матеріалу §52 підручника (записати правильні відповіді в зошиті):
1) Природу людина охороняє від: непотрібних організмів, бур’янів, від самої себе
2) Особисто я і члени моєї сім'ї можуть допомогти природі таким чином (привести приклад):
3) Є такі види природоохоронних територій (3):
4) До Червоної книги України внесено: ___________ види тварин, ___________ видів рослин і грибів
5) Назви організмів в Червоній книзі України такими мовами (2):
6) Назвати 1 тварину, 1 рослину, 1 гриба, занесених в Червону книгу (3):
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.
В новій темі ми узнаємо про природоохоронні території України.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Вивчення матеріалу за планом § 53 підручника:
1. Заповідники – природоохоронні території, створені для збереження видів живих організмів та виконання наукових досліджень. В Україні їх 20.
2. Асканія-Нова – перший заповідник України, який розташований в Херсонській області.
3. Дунайський заповідник в Одеській області захищає водно-болотні екосистеми.
4. Чорноморський заповідник в Миколаївській та Херсонській областях захищає птахів, причорноморські степи і солончаки..
5. Карпатський заповідник охоплює великі окремі території з великими природними об’єктами та багатьма рідкісними організмами.
6. В Миколаївській області є також невеликий заповідник Єланецький степ.
7. В Україні також 303 заказники і 17 національних парків.
8. У заказниках охороняються певні ділянки екосистеми, наприклад, рідкісні рослини чи тварини.
9. У національних парках охороняються мальовничі куточки природи і організми у них. В парках дозволено організований туризм.
10. В Миколаївській області недавно засновано 2 національних парки: Бузький Гард та Білобережжя Святослава.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Бесіда за питаннями до §53 підручника (ст.231).
2. Складання опорного конспекту.
3. Робота з картою «Дивосвіт української природи» на ст.18 атласу.
Тема 2. Дослідницький практикум №6 «Дослідження екологічних проблем своєї місцевості».
АП3. Дослідницький практикум №6 «Дослідження екологічних проблем своєї місцевості».
Мета: навчальна: ознайомитися з екологічними проблемами своєї місцевості, запропонувати шляхи їх розв’язування; розвивальна: розвивати вміння здійснювати пошук інформації у додаткових джерелах знань; виховна: виховувати моральну відповідальність за збереження організмів у рідному краї, формувати екологічний світогляд.
Обладнання: підручники, зошити, атласи з природознавства 5 класу, атлас Миколаївської області, дошка з написаними матеріалами для уроку.
Завдання 1. Назвати джерела забруднення навколишнього середовища в Миколаївській області.
(лісові та степові пожежі, викидні гази транспорту, сміттєзвалища, промислові і побутові відходи, відходи Миколаївського глиноземного заводу - червоний шлам, викидні гази і дим з труб підприємств).
Завдання 2. Назвати необхідні природоохоронні заходи (охорона ґрунтів від водної та вітрової ерозії, підвищення культури землеробства, упередження засолення ґрунтів від поливу неякісною водою, насадження лісосмуг для захисту ґрунтів від розвіювання, боротьба зі зсувами, рекультивація земель, порушених видобутком корисних копалин, розріджене зрошення замість тотального поливу, боротьба з техногенним підтопленням земель).
Завдання 3. Назвати заходи по охороні вод та узбережжя (застосування водоочисних систем і безстічних систем водокористування, створення пунктів контролю за якістю поверхневих вод, упередження забруднення морських вод нафтопродуктами та баластними водами суден, збереження чистоти вод рекреаційного призначення, охорона чистоти підземних лікувальних вод).
Завдання 4. Назвати заходи по охороні повітря – запобігання забрудненню атмосфери введенням на підприємствах пило газоочисних систем та вдосконалення транспортних засобів.
Завдання 5. Назвати заходи по охороні рослинності – лісовідтворення, догляд за лісом, санітарні рубки, охорона від пожеж, благоустрій зелених зон навколо поселень, захист рослинності від тварин-шкідників.
Завдання 6. Назвати заходи по охороні тварин – збереження дикої степової фауни, мешканців річок і моря
Завдання 7. Назвати заповідні території і об’єкти державного та місцевого значення, користуючись атласом Миколаївської області.
Завдання 8. Результати досліджень запишіть у зошиті.
ЗАВДАННЯ для міні-проекту № 6 «Будь природі другом».
1) Підібрати відповідно до теми матеріал в додаткових джерелах знань.
2) Розкрити загальні та більш детально питання, які вас найбільше зацікавили.
3) привести приклади особистої (і членів родини) допомоги природі чи участі у акціях або заходах, які їй допомагають.
4) Роботу виконати на листах А4 або у вигляді комп’ютерної презентації чи відеоряду.
Д. з.: §53
оформлення результатів д.п. № 6
67-68
Тема 1. Захист міні-проекту №6 «Будь природі другом!».
КС1. Захист міні-проекту №6 «Будь природі другом!».
Мета: навчальна: закріпити теоретичні знання з теми, здійснити рефлексію теоретичних знань в ході захисту міні-проекту, забезпечити закріплення практичних навичок, здобутих учнями в процесі вивчення теми; розвивальна: формувати вміння та навички знаходити необхідну інформацію в довідкових виданнях з природничих наук, застосовувати природничо-наукову лексику в самостійних усних повідомленнях, готувати повідомлення відповідно до заданих критеріїв, виготовляти різноманітні презентаційні матеріали для супроводу виступу, сприяти набуттю досвіду публічного виступу, організації групової роботи; виховна: виховувати вміння колективно працювати над поставленими завданнями
Обладнання: підручники, зошити, дошка з написаними матеріалами для уроку, підготовлені учнями матеріали для захисту міні-проекту
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Вчитель перевіряє готовність учнів до уроку
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
1. Пригадаймо, що ви дізналися на уроках природознавства в ході вивчення теми, особливо протягом вивчення останніх параграфів підручника.
2. Перевірка загальної готовності учнів до захисту міні-проекту.
3. Повідомлення усні і письмові учнів по попереднім завданням на тему міні-проекту.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.
Сьогодні ви не тільки закінчите розпочату роботу з міні-проекту, але і допоможете у її виконанні своїм однокласникам. При цьому відчуєте значущість своєї роботи і певне задоволення від процесу її виконання.
ІV.ЗАХИСТ МІНІ-ПРОЕКТУ
Вчитель пропонує учням об’єднатися в три групи для формулювання відповідей по окремим питанням, використовуючи домашні напрацювання по пунктам завдання міні-проекту. Потім від кожної групи уповноважені доповідають по окремим питанням. Окрема увага приділяється електронним презентаціям. Вчитель оголошує, що після остаточної перевірки і виправлень найкращі презентації будуть опубліковані на шкільному сайті.
Тема 2. Підсумковий урок по темі «Планета Земля як середовище життя організмів. Людина на планеті Земля».
СУ2. Систематизація, узагальнення, корекція знань, вмінь та навичок учнів з теми.
Мета: навчальна: систематизувати й узагальнити знання учнів, отримані під час вивчення теми, визначити рівень загальнонавчальних умінь та навичок, провести корекційну роботу, підготувати учнів до підсумкової письмової роботи з виконанням різнорівневих завдань; розвивальна: формувати пізнавальний інтерес до навколишнього світу, екологічне мислення, уміння робити висновки; виховна:виховувати співпереживання за стан природи, впевненість у навчальних діях, почуття колективізму.
Унаочнення: підручники, зошити, дошка з написаними матеріалами для уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Створення психологічної атмосфери відповідальності за роботу на уроці як підсумок усіх занять по темі та перед виконанням різнорівневих завдань.
ІІ.СИСТЕМАТИЗАЦІЯ, УЗАГАЛЬНЕННЯ, КОРЕКЦІЯ ЗНАНЬ, ВМІНЬ ТА НАВИЧОК УЧНІВ
1. Продовження роботи першого міні-модулю по захисту міні-проекту.
2. Фронтальне опитування за питаннями до § 38-53.
3. Підсумки вивчення курсу «Природознавство».
КР3. Контроль знань, вмінь та навичок учнів з теми ( різнорівневі завдання).
Мета: навчальна: підбити підсумки над вивченням теми, визначити рівень компетентності кожного учня, виховувати вміння розподіляти час для роботи на д самостійними різнорівневими завданнями;розвивальна: розвивати навички розподіляти час; виховна: виховувати відповідальність за результати навчання.
Унаочнення: зошити, роздаткові картки з двома варіантами різнорівневих завдань
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Учитель пропонує учням розпочати роботу з різнорівневими завданнями в 2-х варіантах в робочих зошитах ( варіант - на окремих листах). Визначає час роботи – 30 хвилин.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
Учитель нагадує учням назву вивченої теми.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.
Учитель повідомляє, що оцінка за тему – середньоарифметична з врахуванням виконаної сьогодні самостійної (контрольної) роботи .
ІV. ВИКОНАННЯ РІЗНОРІВНЕВИХ ЗАВДАНЬ (контрольної роботи).
Контрольна робота по темі «Планета Земля як середовище життя організмів. Людина на планеті Земля»
Різнорівневі завдання по темі «Планета Земля як середовище життя організмів. Людина на планеті Земля» учня (учениці ) 5 - ____ класу _______ ____
( 1 – 6 пит. – 1 бал; 7-8 пит. – 1,5 бали; 9-11 пит. – 1 бал )
І ВАРІАНТ. І-ІІ РІВЕНЬ
1. Який ряд утворений лише назвами організмів?: а) півень, скеля, очерет б) Конвалія, оса, карась в) коник, Сонце, лелека г) зозуля, бінокль, пісок
2. Укажіть найменшу складову організму рослини: а) орган б) квітка в) клітина г) листок
3. Яка речовина необхідна рослинам для дихання?: а) вода б) кисень в) хлорофіл г) вуглекислий газ
4. Які організми забезпечують киснем мешканців нашої планети?: а) гриби б) хижаки в) зелені рослини г) рослиноїдні тварини
5. Укажіть штучну екосистему: а) болото б) степ в) сад г) ліс
6. Укажіть значення грибів у екосистемі: а) руйнують гірські породи б) утворюють органічні речовини в) слугують кормом для звірів г) виділяють кисень
ІІІ РІВЕНЬ 7.Установіть відповідність між грибами та групами, до яких вони належать:
1.( __ ) гриб маслюк 2. ( __ ) гриб сажка 3. ( __ ) гриб мухомор:
а) паразитичні б) отруйні в) істівні г) одноклітинні
8.Установіть відповідність між мешканцями саду та групами організмів, до яких вони належать:
1. ( __ ) вишня, яблуня 2. ( __ ) бджола, сонечка 3. ( __ ) лобода, пирій 4. ( __ ) яблунева плодожерка, хрущ:
а) корисні комахи б) бур’яни в) плодові дерева г) шкідливі комахи д) корисні птахи
ІV РІВЕНЬ 9. Видимий на небі Місяць, який збільшується, нагадує:
а) літеру С б) дзеркальне відображення літери С в) літеру Р
10. До Червоної книги України занесені (3):
а) їжак вухатий б) заєць сірий в) їжак звичайний г) заєць білий д) махаон звичайний е) африканський слон
11. В заповідниках дозволяється:
а) полювати за тваринами б) ловити рибу в) проводити наукові дослідження г) будувати населені пункти
Контрольна робота по темі «Планета Земля як середовище життя організмів. Людина на планеті Земля»
Різнорівневі завдання по темі «Планета Земля як середовище життя організмів. Людина на планеті Земля» учня (учениці ) 5 - ____ класу _______ ____
( 1 – 6 пит. – 1 бал; 7-8 пит. – 1,5 бали; 9-11 пит. – 1 бал )
ІІ ВАРІАНТ. І-ІІ РІВЕНЬ
1.Укажіть ряд, в якому перелічені властивості організмів: а) звук, блиск, живлення б) об’єм, бінокль, пісок в) муха, Місяць, лебідь г) ріст, подразливість, рух
2. Що спільного у дятла, косулі, сироїжки, ялини?
а) живляться рослинами б) активно рухаються в) мешкають у лісі г) утворюють органічні речовини з неорганічних
3. За якою ознакою тварини відрізняються від рослин?: а) дають потомство б) реагують на подразнення в) живляться готовими органічними речовинами г) утворюють органічні речовини з неорганічних
4. Світло – важливий чинник середовища. Яке біологічне явище відбувається тільки на світлі?: а)рух б) дихання в) утворення в рослинах органічних речовин із неорганічних г) випаровування води
5. Одна з груп організмів у складі екосистеми називається утворювачами. Це: а) бактерії б) гриби в) тварини г) рослини
6. Завдяки яким особливостям тварини лісу залишаються непоміченими ворогами?: а) мають маскувальне забарвлення б) видають голосні звуки в) виділяють речовини із неприємним запахом г) приймають загрозливу позу
ІІІ РІВЕНЬ 7.Установіть відповідність між організмами і його пристосуванням до холодної пори року:
1.( __ ) їжак 2. ( __ ) лелека 3. ( __ ) верба:
а) скидає листя б) впадає в сплячку в) відлітає в теплі краї г) змінює забарвлення хутра
8. Установіть відповідність між мешканцями лісу та групами організмів, до яких вони належать:
1. ( __ ) ялина, дуб 2. ( __ ) ведмідь, білка 3. ( __ ) підберезовики, боровики 4. ( __ ) суниці, ожина:
а) їстівні гриби б) їстівні ягоди в) дерева г) тварини д) корисні комахи
ІV РІВЕНЬ 9. Видимий на небі Місяць, який зменшується, нагадує:
а) літеру С б) дзеркальне відображення літери С в) літеру Р
10. До Червоної книги України занесені (2):
а) лобода б) кульбаба в) ковила українська г) підсніжник складчастий д) кактуси е) мухомори
11. В національних парках заборонено (2):
а) полювати за тваринами б) ловити рибу в) проводити наукові дослідження г) запрошувати організованих туристів
Також читати Материалыв немає |