Мета: поглибити знання учнів про будову пагонів і їх різноманітність, познайомити з видозмінами пагонів у зв’язку з пристосуванням до життя на суходолі, встановити загальні риси у будові надземних та підземних пагонів, визначити їх значення; продовжити формувати вміння виконувати і оформлювати лабораторну роботу, робити висновки, працювати в групах; розвивати навички самостійної діяльності, пізнавальний інтерес; виховувати відповідальне ставлення до природи
Обладнання: таблиця «Видозміни пагона», фото та малюнки рослин, роздатковий матеріал до уроку для роботи учнів, матеріали до лабор. роботи (бульби, цибулини, кореневища, вуса), схема – опора «видозміни пагонів», картки – терміни для вправи «Інтелектуальний конструктор», «Що зайве?» завдання для роботи в групах
Девіз уроку: В природі безліч таємниць,
Які людина прагне зрозуміти.
Навколо нас нема дрібниць,
І магію не можна пропустити!
І. Організаційний момент, налаштування учнів на роботу
ІІ. Актуалізація опорних знань
Працюємо наполегливо, мислимо швидко, відповідаємо правильно!
Ми зараз вивчаємо вегетативні органи рослин . Давайте перевіримо, чи міцний наш фундамент щодо вивчених органів рослини.
1) Вправа «Інтелектуальний конструктор» ( з термінів учень на дошці складає схему-опору)
Вегетативні органи рослини
Корінь пагін головний
бічні
додаткові листок Стебло брунька
- вегетативна
- генеративна
2) Вправа «Розташуй в послідовності» ( учні на дошці складають схеми руху речовин по організму рослини за картками-опорами)
1) Рух води і мінеральних речовин:
Кореневі волоски кореня – судини кореня – судини стебла – судини листка
2) Рух органічних речовин:
клітини листка – ситоподібні трубки листка – ситоподібні трубки стебла
– запасаючі клітини кореня
3) Вправа «Зашифровані слова» (учні в парах розшифровують слова, дають їм визначення)
4) Вправа «Термінологічний кошик» або «Я знаю!» (усно)
- орган - вегетативні органи - генеративні органи - корінь – система - пагін - стебло - листок - брунька
5) Біологічні задачі
- Що буде, якщо з стовбура молодого деревця зняти кору кільцем?
- Є дерева, у яких стебло не має річних кілець. Чому? Де ростуть ці дерева?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
- Як ви гадаєте, яке значення має стебло для рослини?
( Стебло як осьова частина пагона здійснює зв’язок між частинами рослини, утворює і несе на собі бруньки і листки, забезпечує транспорт води, мінеральних і органічних речовин, служить для вегетативного розмноження)
- Відгадайте загадки:
- Усі мене знають, другим хлібом називають (картопля)
- Я виросла на грядці, характер мій бридкий, куди не прийду – всіх до сліз доведу (цибуля)
- Я рослина садова, довгі вуса маю, плоди корисні і смачні – це я добре знаю (полуниця)
- На городі в холодку сидить м’яч на ланцюжку (гарбуз)
Крім основних функцій, які ви згадали, пагони відгаданих вами рослин (картоплі, цибулі, гарбуза і ін) можуть виконувати ряд додаткових функцій, при цьому змінюючи свою будову.
Проблема: Які є різновиди видозмін пагона, які функції вони виконують, у яких рослин зустрічаються?
Девізом уроку стануть слова…
ІV. Сприйняття нового матеріалу
Видозміни пагонів
Надземні Підземні
- Вуса - кореневище
- Вусики - бульба
- Колючки - цибулина
Проблема: чому бульба картоплі, цибулина цибулі, вуса полуниці – це видозмінені пагони? Що спільного між пагоном і цими видозмінами?
Метод «Навчаючи –вчуся»
Розв’язуємо проблему, об’єднуємося і працюємо в лабораторіях: (кожна пара учнів отримує картку – завдання, яку слід опрацювати з допомогою підручника та додаткового матеріалу і «підготувати усну презентацію видозміни пагона»)
Опрацюйте матеріал підручника ст.55 «Чим відрізняються видозміни пагонів між собою» та додаткову інформацію та дайте відповідь на запитання:
- Вуса
- Що таке вуса?
- В яких рослин вони зустрічаються?
- Яку роль вони виконують?
- Вусики
- Що таке вусики?
- В яких рослин вони зустрічаються?
- Яку роль вони виконують?
- Колючки
- Що таке колючки?
- В яких рослин вони зустрічаються?
- Яку роль вони виконують?
- Кореневище
- Що таке кореневище?
- Чим кореневище відрізняється від кореня?
- Доведіть, що кореневище - це видозмінений пагін (яка його будова?)
- - Які рослини мають кореневище?
- Яке практичне значення кореневищ?
- Стеблові бульби
- Що таке бульба?
- Як вона утворюється?
- Доведіть, що бульба - це видозмінений пагін (Яка будова бульби?)
7) - У яких рослин зустрічається бульба?
- Яке значення бульб?
- Цибулина
- Яка будова цибулини? У чому її схожість з пагоном?
- В яких рослин зустрічається?
- Яке значення мають?
Притча про Ходжу Насреддіна : Отож нехай ті, хто знає, розкаже тим хто не знає. (Мілюкова С. Інтерактивні уроки з біології рослин» ст.65)
Презентація «Видозміни пагона»
За планом:
- Тип видозміни
- Особливості
- Рослини
- Значення
/Звертати увагу на наочні посібники на партах!/
----- Валеологічна пауза ----Вправи для очей ----
V. Узагальнення матеріалу
- Виконання лабораторної роботи «Видозміни пагона» ( в зошитах для л/р)
- Вправа «Що зайве?» (демонстрація карток)
VІ. Домашнє завдання:
- опрацювати § 12
- відповісти на запитання ст.56
- вправа в друк зошиті № 38, 39 (ст. 16-17)
- принести листя різних рослин
На вибір (за бажанням):
- вкласти кросворд до вивченої теми
- знайти цікаві, неймовірні факти про листя рослин для «Хвилинки цікавої інформації»
Підсумок:
- «Зав’язуємо вузлики на пам'ять» ( з одним із термінів учні складають речення, пишуть на стікерах, прикріплюють на «Дерево пізнання»)
- На уроці мені найбільше запам’яталось …
Також читати Материалыв немає |