Урок 50. ФОРМИ ПОВЕДІНКИ ТВАРИН
Кішка, що скрутилася клубочком біля печі,
через секунду нашорошила вуха і скочила,
а вже через мить тримала в лапах мишеня...
Мета уроку: сформувати уявлення про форми поведінки тварин (індивідуальну, репродуктивну та соціальну), її роль у житті тварин. Розвивати увагу та пам'ять учнів. Виховувати любов до живих істот.
Основні поняття: грумінг, індивідуальна, репродуктивна та соціальна форми поведінки.
Обладнання і матеріали: малюнки та фотографії різних форм поведінки тварин, відеоматеріали.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
План-схема уроку
Етап уроку |
Час (хв) |
Форми і методи діяльності вчителя |
Результат діяльності |
1. Організаційний етап |
2 |
Організація класу. Розминка «Епіграф» |
Налаштування на продуктивну працю. Постановка проблеми |
II. Актуалізація опорних знань |
8 |
Взаємоопитування учнів «Бумеранг» |
Повторення вивченого, підготовка до сприйняття нового матеріалу |
III. Мотивація навчальної діяльності |
2 |
Відеофрагменти до теми уроку |
Зацікавлення, первинне сприйняття матеріалу |
IV. Засвоєння нових знань |
10 |
Пояснення вчителя з використанням малюнків підручника. |
Засвоєння матеріалу теми. |
7 |
Складання опорних схем |
Осмислення об’єктивних зв'язків у вивченому |
|
V. Узагальнення і систематизація знань |
10 |
Вправа «Так-Ні» |
Узагальнення отриманих знань, їхня систематизація |
VI. Підсумки |
5 |
Вправа «Квиток на урок» |
Постановка питань на наступний урок |
VII. Домашнє завдання |
1 |
Репродуктивне, робота з підручником |
Ефективне засвоєння матеріалу |
І. Організаційний етап.
1. Організація класу.
2. Розминка «Епіграф». Спробуйте пояснити таку поведінку кішки.
II. Актуалізація опорних знань.
Взаємоопитування учнів «Бумеранг». Учні ставлять запитання один одному за матеріалами домашнього завдання: таксис, хомінг, міграція, міграційні шляхи.
III. Мотивація навчальної діяльності.
Відеофрагмент (ігрової діяльності кошеняти, пошуку їжі хижаками тощо).
IV. Засвоєння нових знань.
1. Пояснення вчителя з використанням підручника: А) індивідуальна поведінка (пересування, дослідницька активність, харчова, підтримання температури тіла, захист від ворогів, підтримання чистоти тіла (грумінг), використання знарядь, потреба у грі); Б) репродуктивна поведінка, її значення; В) соціальна поведінка, її значення.
2. Складання опорної схеми «Форми поведінки тварин».
V. Узагальнення і систематизація знань.
Вправа «Так-Hi». Позначте правильні твердження знаком «+», неправильні - «-».
1. Для пізнання навколишнього середовища тварина використовує свою дослідницьку активність (+).
2. Павук полює на муху, використовуючи павутину; це можна віднести до харчової поведінки павука (+).
3. Жодним чином тварина не може змінити температуру свого тіла: ні ховаючись від сонця, ні занурюючись у землю (-).
4. Грумінг - це взаємне годування тварин одна одною (-).
5. До прикладів грумінгу у тварин можна віднести чищення пір'я птахами (+).
6. Тварини не можуть користуватися жодним знаряддям для добування їжі, полювання чи побудови житла (-).
7. Ігрова діяльність характерна тільки для молоді свійських тварин собак, котів (-).
8. Насиджування потомства ластівкою - це приклад репродуктивної поведінки (+).
9. До соціальних комах належать мухи і таргани (-).
10. Соціальна поведінка проявляється у групі тварин (+).
11. До функцій ігрової діяльності в лисенят можна віднести підготовку малят до полювання (+).
12. Терміти - соціальні комахи, у яких є розподіл на касти - групи за будовою та функціями (+).
VI. Підсумки.
Підбиття підсумків з використанням вправи «Квиток на урок»: учні складають запитання на наступний урок, записують на аркушах і кладуть у «скриньку запитань».
VII. Домашнє завдання.
Опрацювати § 45, підготувати міні-проекти на теми: «Шлюбна поведінка тварин», «Турбота про потомство», «Територіальна поведінка у тварин».