Цілі уроку: розширити знання учнів про представників класу Плазуни; показати їх різноманітність, особливості будови та процесів життєдіяльності, пристосованість до середовища; вчити працювати з додатковою літературою; розвивати вміння порівнювати представників різних рядів одного класу, пізнавальний інтерес; виховувати бережливе ставлення до живого.
Обладнання і матеріали: опудала вужа, ящірки, модель «Черепаха», таблиця «Тип Хордові. Клас Плазуни».
Тип уроку: комбінований.
Форма проведення уроку: урок-подорож.
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина
1. Знайомство
Учні мають назвати ім’я і на чому люблять подорожувати.
Наприклад. Я Лариса, люблю подорожувати автобусом, а ви?..
2. Актуалізація опорних знань
— Сьогодні ми з вами здійснимо подорож до країни Плазунів. Нас багато, ми не зможемо всі сісти в один автобус, тому об’єднаємося в три групи і займемо місця у трьох автобусах. Для цього ми розрахуємося незвичайно. Але спочатку дайте відповідь на таке питання:
На які ряди поділяється Клас Плазуни?
Отже, замість «один», «два», «три» будемо говорити «Лускаті», «Черепахи», «Крокодили». «Лускаті» — сідають у перший автобус, «Черепахи» — у другий, «Крокодили» — у третій.
(Об’єднання груп.)
Щоб розпочати подорож, слід придбати квитки. Для цього слід кожній групі відповісти на питання. Відповідати будемо по черзі, якщо одна група не знає відповіді, відповідає інша.
Перша група. Тіло плазунів розділяється на...
Відновлення втраченої частини тіла, захисна рефлекторна реакція...
Шкіра плазунів звичайно вкрита...
Друга група. У черепах розвивається зовнішній скелет...
Протоки статевої системи плазунів відкриваються в...
Півкулі переднього мозку плазунів вкриті...
Третя група. Серце плазунів...
Органом дотику плазунів слугує... роздвоєний на кінці.
Органи дихання плазунів...
3. Мотивація навчальної діяльності
А чи знаєте ви, що...
• Черепахи живуть від 10 до 50 років.
• Найбільші ящірки — комодські варани (довжина 3 м, вага 165 кг), найменші — мадагаскарські хамелеони (2–3 см).
• У дельті Амазонки водиться невеликий кайман — тингас, який може прожити без води і їжі до трьох місяців.
II. Повідомлення теми і мети уроку
— Отже, тема нашого уроку «Різноманітність плазунів. Значення та охорона плазунів». Запишіть тему в зошит. Як ви гадаєте, якими будуть завдання нашого уроку? (Учитель узагальнює відповіді.)
1. Очікування
Про що ви хочете дізнатися на сьогоднішньому уроці? Ваші очікування запишіть на квитках і прикріпіть їх на автобус, який стоїть на станції «Допитливі».
2. Правила групи
Сформулюємо правила, за якими ми сьогодні будемо працювати.
• Не перебивати один одного.
• Допомагати.
• Поважати один одного.
• Уважно слухати.
• Говорити лаконічно.
• Кожна думка має право на існування.
• Не критикувати.
• Бути активним.
III. Основна частина
1. Повідомлення вчителя
Щоб потрапити до країни Плазуни, ми зробимо декілька зупинок, а екскурсоводами на цих зупинках будуть пасажири наших автобусів. Отож, у путь.
Перший автобус робить зупинку на станції «Лускаті».
Другий — станція «Черепахи».
Третій — станція «Крокодили».
Кожній групі роздаються завдання — дати характеристику ряду за планом:
1. Особливості зовнішньої будови у зв’язку із середовищем життя
2. Особливості внутрішньої будови
3. Представники (цікавий матеріал)
4. Значення в природі й житті людини
На першій станції вам можуть зустрітися отруйні змії. Щоб почуватися безпечно, отримайте й уважно опрацюйте пам’ятку. (Роздається кожній групі.)
Пам’ятки
«Перша допомога в разі укусу змії»
1. Знерухоміти вражену частину тіла.
2. Надати потерпілому лежачого положення.
3. Дати потерпілому якнайбільше теплого питва.
4. Ввести протизміїну сироватку.
«Не можна»
1. Надрізати рани.
2. Перетягувати джутом кінцівки.
3. Припалювати.
На опрацювання матеріалу підручника вам дається 10 хвилин.
2. Виступи екскурсоводів
IV. Бесіда «Охорона плазунів»
• З якою метою створені Червоні книги?
• Які тварини знаходяться під охороною?
• А які плазуни потребують охорони?
• Як називають місця, де охороняються рослини і тварини?
V. Повідомлення вчителя «Заповідники, в яких охороняються плазуни»
(Карпатський — лісовий полоз; Ялтинський — полоз леопардовий; Карагандський заповідник у Киргизстані — гекони; Гуантанамо на Кубі — вирощують крокодилів та ін.)
На сході поширений вислів «Вирости дерево, виховай сина, вбий змію». Чи згодні ви з цим виразом? Чому?
VI. Закріплення нових знань
1. «Хто зайвий?»
Завдання кожній групі — аргументувати свій вибір.
Перша група: вуж, варан, кобра, удав.
Друга група: хамелеон, крокодил, тритон, черепаха.
Третя група: варан, гекон, хамелеон, черепаха.
2. Розгадати кросворд «Плазуни»
1. Черв’якоподібна змія з маленькими недорозвиненими очима. Веде підземний риючий спосіб життя. (Сліпун)
2. Тварина, схожа на ящірку. Тіло стиснуте з боків, очі великі. Малорухлива. Живе на деревах або кущах. Забарвлення тіла може швидко змінюватись. (Хамелеон)
3. Плазун, тіло якого вкрите панциром. (Черепаха)
4. Плазун з довгим вузьким тілом без кінцівок. Очі вкриті прозорими зрослими повіками. (Змія)
5. Поширена неотруйна змія. (Вуж)
6. Велика ящірка. Живиться дрібними ящірками, зміями, дрібними ссавцями. Живе в Середній Азії. (Варан)
7. Великий хижий водяний плазун. Живе у водоймах тропічних країн. (Крокодил)
VII. Підсумки уроку. Оцінювання
Зворотний зв’язок
• Чи справдилися ваші сподівання?
• Отже, ми досягли свого кінцевого маршруту і наш автобус прибув на станцію «Плазуни».
• Чи цікава була наша подорож?
• Що найбільше запам’яталось?
• Які будуть ваші побажання?
VIII. Домашнє завдання
Опрацювати § 42, закінчити заповнювати таблицю, підготуватися до тематичного оцінювання.
Біологія. – 2007. – №3.