Основні процеси життєдіяльності тварин
Мета уроку: сформувати в учнів знання про основні процеси життєдіяльності тваринного організму (рух, живлення, дихання, виділення, розмноження тощо); продовжувати
розвивати вміння узагальнювати, формулювати поетапні висновки; виховувати комунікативні навички, уміння спілкуватися.
Очікувані результати: учні називають функції тварин (подразливість, рух, живлення,
дихання, виділення, розмноження, ріст і розвиток; порівнюють типи живлення:
автотрофний і гетеротрофний, прояви життєдіяльності тварин.
Обладнання: ____________________________________________________________________
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
n 1. Організаційний етап
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
n 2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
2.1. Вибірковий диктант.
На дошці записані поняття (або спроектовані на екран), знання змісту яких необхідно перевірити. Поряд з поняттями — літери (можуть бути ліворуч для першої групи учнів, праворуч — для другої групи). Учитель читає твердження, учні поряд з номером запитання записують відповідну літеру.
I варіант II варіант
А Опорно-рухова система Е
Б Травна система Д
В Дихальна система Г
Г Кровоносна система В
Д Видільна система Б
Е Нервова система А
I варіант — непарні, II варіант — парні запитання.
1 Нирки.
2 Серце.
3 Трахея.
4 Легеневі мішки.
5 Шлунок.
6 Скелет.
7 Ротовий отвір.
8 Легеня.
9 Артерія.
10 М’язи
11 ЦНС.
12 Мальпігієві судини.
13 Бронхи.
14 Рецептори.
15 Буває замкненою.
16 Має вузли.
17 Буває наскрізною.
18 Зябра.
19 Видільні трубочки.
20 Шкірно-м’язовий мішок.
21 Вени.
22 Глотка.
23 Закінчується анальним отвором.
24 Транспортує речовини по тілу.
25 Забезпечує швидку реакцію на вплив середовища.
26 Видаляє з організму вуглекислий газ.
27 Постачає в організм кисень.
28 Структурною одиницею тканини цієї системи є нейрон.
29 Функції: захист, рух, опора.
30 Відфільтровує з крові кінцеві продукти обміну.
Відповіді:
I варіант: 1 — Д, 3 — В, 5 — Б, 7 — Б, 9 — Г, 11 — Е, 13 — В, 15 — Г, 17 — Б, 19 — Д, 21 — Е, 23 — Д, 25 — Е, 27 — В, 29 — А.
II варіант: 2 — В, 4 — Г, 6 — Е, 8 — Г, 10 — Е, 12 — Б, 14 — А, 16 — А, 18 — Г, 20 — Е, 22 — Д, 24 — В, 26 — Г, 28 — А, 30 — Б.
2.2. «Творча лабораторія» (робота у творчих групах).
— Чи є переваги наскрізної травної системи порівняно з ненаскрізною? Відповідь аргументуйте.
n 3. Мотивація навчальної діяльності
3.1. Обговорення вислову.
У світі, який куди старіший і досконаліший за наш, мешкають вони, досконалі й витончені, наділені такими розвинутими органами чуттів, які ми або безповоротно втратили, або не мали зовсім. Вони — не брати нам і тим більше не «брати наші менші», вони — це інші цивілізації, полонені разом з нами сітями часу й буття, наші «сусіди» по камері в земній круговерті, сповненій красою і земним стражданням.
Г. Бестон «Будинок на краю землі»
— Про кого говорить американський письменник-натураліст?
— Чому він так описує тварин?
— Пригадайте, які ознаки життєдіяльності притаманні тваринам як живим організмам.
3.2. Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети та завдань уроку.
n 4. Засвоєння нового матеріалу
Основні процеси життєдіяльності тварин. (Розповідь учителя, бесіда, складання опорних схем, повідомлення учнів, словникова робота, формулювання висновків.)
n 5. Узагальнення і закріплення знань
5.1. Виконання тестових завдань.
Вибрати одну правильну відповідь.
1. Найбільш характерний тип живлення тварин:
А гетеротрофний В міксотрофний
Б автотрофний Г хемотрофний
2. При внутрішньому заплідненні гамети зливаються:
А у зовнішньому середовищі В на поверхні тіла самки
Б у спеціальних статевих органах Г на поверхні тіла самця
3. Тварини, у яких чоловічі й жіночі гамети утворюються в одному організмі, називаються:
А одностатевими В гермафродитами
Б різностатевими Г однодомними
4. Тварини, у яких чоловічі гамети утворюються в організмах одних особин (самців), а жіночі — в організмах інших (самок), називаються:
А одностатевими В гермафродитами
Б різностатевими Г однодомними
5. Непрямий розвиток характерний для:
А земноводних В плазунів
Б ссавців Г птахів
5.2. «Мозковий штурм».
— Визначте найменший набір органів, з яким може існувати багатоклітинний тваринний організм. Доведіть це, описавши можливий обмін речовин.
n 6. Підбиття підсумків уроку
«Незакінчені речення»
Учні працюють з відкритими реченнями, наприклад:
— На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…
— Урок важливий, тому що…
— Мені сподобалося…
— Мені не сподобалося…
— Від наступного уроку я чекаю…
n 7. Домашнє завдання
7.1. Завдання для всього класу.
Підручник _____________________________________________
Зошит _________________________________________________
7.2. Індивідуальні та творчі завдання
Також читати Материалыв немає |