Мета уроку: з’ясувати рівень освітньої компетентності учнів з теми; розвивати вміння працювати із схемами та тестовими завданнями, охайно і чітко робити записи; виховувати толерантне ставлення.
Обладнання: таблиці «Будова тваринної клітини», «Тканини тварин», «Органи тварин»; картка з тестовими завданнями.
Тип уроку: контролю знань, умінь і навичок.
Форма уроку: урок-підсумок.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. «Асоціації на дошці»
Скласти біля дошки схему «Вміст тваринної клітини», та встановити взаємозв’язок між будовою органел та її функціями.
2. «Інтерв’ю за схемою» - «Система органів тварин», учні дають усні відповіді на поставленні запитання формуючи висновки.
ІІІ. Узагальнення знань:
Письмовий тестовий контроль:
1.З перелічених ознак виберіть ту, яка характерна для орга¬нізмів царства Тварини: а) більшість не здатна пересуватись у просторі; б) запасна речовина - крохмаль; в) більшість здатна пе¬ресуватись у просторі; г) ріст організму необмежений.
2.За типом живлення більшість тварин: а) хемосинтетики; б) гетеротрофи; в) фотосинтетики; г) не живляться.
3.Тваринна тканина - це: а) сукупність клітин, які подібні за будовою та виконують однакові функції; б) безструктурна речови¬на; в) сукупність різних за будовою клітин, що виконують однако¬ві функції; г) сукупність однакових за будовою клітин, що вико¬нують різні функції.
4.Тканина, в якій переважає міжклітинна речовина, - це: а) м'язова; б) нервова; в) сполучна; г) епітеліальна.
5.Тканина, що виконує різні типи рухів організму в цілому та окремих його частин, - це: а) нервова; б) м'язова; в) епітеліальна; г) сполучна.
6.Частина багатоклітинного організму, яка має притаманну тільки їй будову, розташована в певному місці й виконує специ¬фічну функцію, - це: а) орган; б) система органів; в) тканина; г) функціональна система.
7.Кровоносна система, по якій кров рухається тільки судинами і не потрапляє до порожнини тіла, є: а) замкненою; б) незамкненою; в) змішаною.
8.Рефлекси, які дістаються від народження і передаються потомству: а) безумовні; б) умовні; в) змішані; г) набуті.
9.Розвиток організму, за якого народжена тварина схожа н дорослий організм, називають: а) непрямим з повним перетворенням; б) прямим; в) непрямим з неповним перетворенням; г) метаморфозом.
10.Процес злиття клітин відбувається за розмноження: а) статевого; б) нестатевого; в) вегетативного.
11.Для клітин тваринних організмів характерним є: а) тверда клітинна стінка, розташована поверх клітинної мембрани; б) тонка пружна оболонка (глікокалікс) поверх мембрани; в) вакуолі клітинним соком; г) не мають вакуоль з клітинним соком; д) здатні до утворення виростів, якими вони захоплюють тверді частки.
12.Особливостями епітеліальної тканини є: а) клітини розміщені шарами; б)майже не містить міжклітинної речовини; в) клітини розміщені в міжклітинній речовині; г) виконує захисну функцію; д) виконує секреторну функцію; е) виконує всисну функцію; ж) транспортує різні речовини;з) запасає поживні речовини.
13.Особливостями сполучної тканини є: а) клітини розкидані в міжклітинній речовині; б) майже не містить міжклітинної речовини; в) вкриває поверхню тіла та вистилає порожнини органів; г) утворює опорні системи органів; д)з’єднує різні види тканин; е) захищає організм; ж) виконує всисну функцію.
14.Особливостями м'язової тканини є: а) складається з клітин округлої форми; б) складається з клітин видовженої форми (воло¬конець); в) не сприймає подразнення; г) відповідає на подразнен¬ня скороченням; д) виконує опорну функцію; є) виконує захисну функцію; ж) виконує газообмінну функцію.
15.Особливостями нервової тканини є: а) клітини розміщені шарами; б) клітини мають округлу форму; в) складається з ок¬ремих клітин, що мають тіло, від якого відходять відростки; г) здатна сприймати подразнення; д) забезпечує реакцію організ¬му на подразнення; є) виконує опорну функцію; ж) проводить збудження.
16.Особливостями двобічносиметричних тварин є: а) через тіло можна провести безліч уявних площин симетрії; б) через тіло можна провести одну уявну площину симетрії; в) більшість актив¬но рухається; г) мають передній та задній кінці, спинний та черев¬ний боки; д) ведуть прикріплений спосіб життя або пасивно пла¬вають.
17.Особливостями складного життєвого циклу є: а) розвиток відбувається з перетворенням; б) доросла тварина не відрізняється від личинки; в) у розвитку відбувається чергування поколінь (ста¬тевого та нестатевого); г) у розвитку не відбувається чергування поколінь; д) тварини ведуть паразитичний спосіб життя; є) дорос¬ла тварина відрізняється від личинки.
18.Назвіть регуляторні системи тваринних організмів: а) ди¬хальна; б) нервова; в) видільна; г) ендокринна; д) кровоносна; є) опорно-рухова; ж) травна.
19.Вкажіть системи органів, які безпосередньо забезпечують обмін речовин у тваринному організмі: а) травна; б) нервова; в) видільна; г) кровоносна; д) ендокринна; є) дихальна.
20.Непрямий тип розвитку характеризується: а) збільшенням конкуренції між особинами виду; б) перетворенням будови орга¬нізму; в) відмінністю способу життя між личинковою стадією і до¬рослою твариною; г) подібністю способу життя між личинковою стадією і дорослою твариною; д) зниженням конкуренції між осо¬бинами виду.
ІV. Підсумок уроку
Вправа «Зворотній квиток»
На аркуші паперу учні записують те нове і цікаве, що вони вже вивчили, про що хотіли би дізнатися в майбутньому (за бажанням зачитують в голос).
V. Домашнє завдання: скласти по три тестових завдання до кожного з параграфів глави, що вивчили.
Також читати