Персональний сайт вчителя біології

П`ятниця, 04.07.2025, 23:57

Вітаю Вас Гість | RSS | Головна | Каталог статей | Реєстрація | Вхід

Головна » Статті » Розробки уроків » 8 клас

Загальна характеристика типу Молюски. Клас Черевоногі

Мета:  сформувати знання про особливості зовнішньої та внутрішньої будови молюсків, процеси життєдіяльності; розкрити значення черепашки, мантії та мантійної порожнини; показати ускладнення організації молюсків порівняно з кільчастими червами; познайомити учнів з особливостями будови представників класу Черевоногі молюски як типового представника типу; продовжити формувати уміння працювати з підручником, додатковою літературою; розвивати вміння порівнювати та аналізувати; розвивати творчу активність, інтерес до біології.

Обладнання:  таблиці “Тип Молюски”, “ Внутрішня будова черевоного молюска”, малюнки різних представників типу, вологий препарат, живі акваріумні молюски, колекція черепашок молюсків ,картки для вправ “Що зайве?”, девіз уроку (на дошці).

І. Організаційний момент, створення спокійної атмосфери, зосередження уваги учнів.

      Природу вчіться пізнавати

      Читати, слухати, любити, берегти.

      І завжди буде вас вона вітати,

      І буде з вами діалог вести.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

   Відгадайте загадки:

    “Хто все йде, а все в хатці сидить?”

   “Очі на рогах, а дім на спині”

      Сьогодні ми починаємо вивчати тип молюски. Подивіться на дошку – які різноманітні представники цього типу – це і повільні слимаки, і морські гребінці (черепашки яких ви збирали на березі моря), і чудернацькі восьминоги, загадкові каракатиці.

  Проблема:  За якими ж ознаками цих різноманітних тварин відносять до одного класу?

(запис в зошит теми уроку, формулювання мети)

ІІІ. Вивчення  нового матеріалу.

 1. Загальна характеристика типу

 Молюски – безхребетні тварини (друга назва – М’якуни), одні із найпоширеніших тварин на землі. Нині відомо близько 150 тис видів, із них в Україні – більше 600 видів.

   Молюски поширені в різних середовищах – на суходолі, у річках та морях.

    Більшість із суходільних – рослиноїдні види, водні живляться за рахунок фільтрації води, виловлюючи поживні частинки; зустрічаються серед них паразити та хижаки.

    Молюски можуть зазвичай повільно пересуватись (демонстрація живого молюска, який повзає по склу), можуть вести прикріплений спосіб життя (устриці, мідії – показ малюнків), а можуть досить швидко плавати (до 70 км/год – кальмари, восьминоги)

   Досить різноманітні молюски за розмірами та масою.

Класифікація типу  - тип включає декілька класів, серед яких найпоширенішими є – Черевоногі, Двостулкові та Головоногі (запис схеми, демонстрація малюнків представників)

  А зараз у нас інформаційна хвилинка “1000 таємниць тваринного світу – Клас Черевоногі”

( повідомлення учнів, які готували заздалегідь цікаву інформацію про способи пересування молюсків, розміри молюсків, окремих представників)

2. Зовнішня будова молюсків

  • З яких відділів складається тіло молюска ?(розгляд таблиці, малюнка в підручнику, складання схеми)

                                                   Тіло

          

            голова                 мускуляста нога              тулуб

   Тіло  більшості представників вкрите черепашкою.

  • роздивіться черепашки молюсків, скажіть, навіщо вона тварині?
  • З яких речовин складається черепашка? (повідомлення учня)

   Тулуб молюска має зазвичай таку саму форму як і черепашка, і з боків оточений складкою шкіри – мантією. Між мантією і тулубом є проміжок – мантійна порожнина, яка сполучена з навколишнім середовищем. У ній розташовані органи дихання, протоки видільних і статевих систем.

3.  Виконання лабораторної роботи «Вивчення зовнішньої будови та способу руху черевоногих молюсків» (за інструктивною карткою «Лабораторний практикум з біології 8 клас» Капелюховська Г.М, ст.32)

4. Внутрішня будова молюсків

  -- Робота в малих групах за завданнями

  (завдання надруковані на картках, учні працюють з підручником – Запорожець Н.В. «Біологія 8 клас» ст. 119-120, опорними матеріалами)

  1. Які ускладнення є в травній системі молюсків порівняно з кільчастими червами?
  2. Який тип кровоносної системи у молюсків? Як відбувається кровообіг? Чи є серце у молюсків?
  3. Чим представлені органи дихання?
  4. Що собою становить нервова система молюсків? Які органи чуття розвинені ?
  5. Як розмножуються молюски?
  • Навчаючи – вчуся

Кожна група повідомляє про результати своєї роботи

ІV. Узагальнення і систематизація знань

  1. “Встав пропущені слова”

(надруковані картки із текстом , в якому пропущені слова; вправа виконується усно)

    Молюски поширені в  _____, ______, а також на _____. Їх тіло складається  з ______, _______, ______ . Зверху тіло вкрите захисною _______. Тулуб оточений складкою - _____.

  Прогресивними особливостями молюсків є наявність _____

____ в травній системі. Тільки у молюсків (серед безхребетних) є _____.

  Органи виділення – парні _____.

 Органи дихання - ______ або ______.

  1. “Шифрований диктант”

   На  дошці записані терміни:

 а) мантійна порожнина          д) вена

б) мантія                                   е) артерія

в) паренхіма                             ж) венозна кров

г) серце                                     з) артеріальна кров

 Учні слухаючи твердження, пишуть, яким термінам вони відповідають (у вигляді шифру)

  1. судина, по якій кров тече до серця
  2. містить багато вуглекислого газу
  3. місце, куди відкриваються сечовидільний, статевий та анальний отвори
  4. судина, по якій кров тече від серця
  5. нещільна речовина, що заповнює проміжки між внутрішніми органами
  6. збагачена киснем
  7. орган кровоносної системи з товстою м’язовою стінкою
  8. складка шкіри, що оточує тулуб

(1-д, 2-ж, 3-а, 4-е, 5-в, 6- з, 7-г, 8-б)

Домашнє  завдання

-   прочитати - § 28  підручника , відповісти на запитання ст.121

     На вибір:

  • підготувати повідомлення про життя чи роль слимаків (клас Двостулкові) для інформаційної хвилинки “1000 таємниць тваринного світу”
  • намалювати представників класу Двостулкові
  • скласти кросворд , тести до теми

 

 

 

 

 

 

Також читати
Материалыв немає
Категорія: 8 клас | Додав: Ula (12.01.2015)
Переглядів: 1250 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Меню сайту

Категорії розділу

7 клас [42]
8 клас [29]
9 клас [64]
10 клас [18]
11 клас [6]
5 клас [3]
6 клас [19]

Вхід на сайт

Укркосметика

Пошук

Корисні посилання

Каталог - Сайти шкіл та освітніх закладів Обучонок. Обучающие программы и исследовательские работы учащихся Ребуси українською Дивовижний світ природи

Наше опитування

Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 334

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Яндекс.Метрика