Персональний сайт вчителя біології

П`ятниця, 22.11.2024, 09:06

Вітаю Вас Гість | RSS | Головна | Каталог статей | Реєстрація | Вхід

Головна » Статті » Розробки уроків » 9 клас

Групи крові. Переливання крові

УРОК 20. Групи крові. Переливання крові

Освітня мета: сформувати уявлення про групи крові, резус-фактор та їх значення для переливання крові; розвивати вміння працювати з довідковою літературою, малюнками, схемами, таблицями.

Основні поняття і терміни: групи крові, резус-фактор, резус-конфлікт, аглютиногени (антигени), аглютиніни (антитіла), гемоліз, донор, реципієнт.

Обладнання: таблиця «Кров», роздатковий матеріал, додаткова література.

Структура уроку, основний зміст і методи роботи

І. Актуалізація опорних знань.

Графічний диктант «Стежка Хоми невірного».

Того, хто у всьому сумнівається, називають Хомою невірним. А ми віримо, що ...

1. Внутрішнє середовище організму — кров, лімфа і тканинна рідина.

2. Еритроцити — без’ядерні клітини крові.

3. Тромбоцити — кров’яні пластинки крові.

4. Тромбоцити — червоні тільця, що містять гемоглобін.

5. Тромбоцити беруть участь у зсіданні крові.

6. Для зсідання крові потрібен калій.

7. При зсіданні крові розчинений білок фібриноген перетворюється на фібрин (нерозчинний білок).

8. Гепарин — речовина, що перешкоджає зсіданню крові.

9. У хворих на гемофілію здатність до зсідання крові збільшена.

10. Гемофілія — спадкова хвороба.

II. Мотивація навчальної діяльності.

Втрата великої кількості крові призводить до порушення сталості внутрішнього середовища організму. Як можна компенсувати втрату великої кількості крові?

Папа Римський Інокентій VIII, який не хотів старіти, наказав влити собі кров від трьох юнаків, що стало причиною смерті всіх чотирьох. Чому? Про це ви дізнаєтесь на уроці.

III. Вивчення нового матеріалу.

1. Історія переливання крові. (Повідомлення учнів). Ще в давні часи робили спроби переливання крові хворим, які втратили багато крові. Кров використовували і як цілющий напій: хворим давали пити кров тварин або здорових людей. Французька королева Марія Медічі (XVII ст.) відважилася пити людську кров, щоб позбутися хворої старості. Зцілення королева-кровопивця не знайшла.

Вперше довів можливість оживити тварину переливанням крові ан­глійський анатом Лoyep (1666 p.). Після смерті обезкровленого собаки в його судини влили кров від іншого собаки. Тварина ожила.

Вперше вдале переливання крові від людини до людини відбулося 1819 р. в Лондоні. Через 13 років у Росії лікар Вольф зробив успішне переливання крові жінці, котра помирала після пологів. Але надалі — не­вдачі. Підрахували, що всього на земній кулі проведено 1247 переливань, із них 176 закінчилися смертю.

2. Групи крові. Переливання крові. (Розповідь вчителя з викорис­танням таблиць.)

а) Відкриття Карлом Ландштейнером (австрієць) у 1900 р. (Нобелів­ська премія у 1930 р.) і чехом Яном Янським (1903 р.) чотирьох груп крові за системою АВО.

1901 р. — в еритроцитах знайдено два антигени (А і В), а у плазмі — антитіла (α і β).

 

б) Поширення груп крові серед людей.

 

Група крові

Європа

Американські індіанці

Азія

І (О)

43%

80%

Переважають люди з III та IV групами крові

II (А)

47%

20%

III (В)

6%

Практично немає

IV (АВ)

4%

Практично немає

 

в) Групи крові тварин.

Чому спроби переливання крові тварин людині призводили до за­гибелі хворих (XVII ст.)?

Аналіз таблиці «Групи крові тварин».

 

Тварини

Групи крові

Орангутанг

І , II, III, IV

Шимпанзе

І , II (180%)

Свиня

II, III

Собака

I, II, III

Юшка

I, II, III

Крокодил

III

Змія

II, III

Жаба

II, III, IV

 

г) Можливі варіанти переливання крові.

Аглютинація — склеювання еритроцитів коли трапляються однойменні аглютиногени та аглютиніни (А і α), (В і β).

Робота з таблицею (працюють парами). Впишіть до таблиці співвід­ношення аглютинінів та аглютиногенів при переливанні крові. З’ясуйте, людина з якою групою крові може бути універсальним донором, уні­версальним реципієнтом.

 

Кров донора

Кров хворого (реципієнта)

І α і β

II А і β

III В і α

IV А і В

І α і β

 

 

 

 

II А і β

 

 

 

 

III В і α

 

 

 

 

IV А і В

 

 

 

 

 

д) Успадкування груп крові.

Розв’язування задачі, пояснення вчителя.

Жінка з І групою крові вийшла заміж за чоловіка з IV групою крові. Які групи крові будуть мати їхні діти?

е) Резус-фактор. Резус-конфлікт.

У 1940 р. у крові макаки — резус знайдено білок-резус. У європей­ців — 85% кров Rh+, а 15 % — Rh-. При переливанні крові, крім груп, необхідно враховувати ще і резус-фактор.

Формування поняття резус-конфлікт.

Розповідь вчителя.

3. Донор — почесне звання. (Повідомлення учнів про те, хто може бути донором, збереження донорської крові, штучна кров.)

У роки Великої Вітчизняної війни донорами стали 5,5 млн. чоловік, пораненим хворим було перелито 1700 т крові. Донорська кров потрібна і в мирний час. Одна операція на серці потребує додатково 5-6 л крові.

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

Бесіда:

— В класі навчаються 30 учнів. Чи однакова в них кров?

— Чи можна переливати кров однієї людини іншій?

— Чому може виникнути резус-конфлікт?

— Чи можна створити штучну кров?

V. Домашнє завдання.

Вивчити відповідну тему з підручника.

Підготувати реферат про 1.1. Мечникова.

 
Також читати
Материалыв немає
Категорія: 9 клас | Додав: Ula (04.10.2015)
Переглядів: 1345 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Меню сайту

Категорії розділу

7 клас [42]
8 клас [29]
9 клас [64]
10 клас [18]
11 клас [6]
5 клас [3]
6 клас [19]

Вхід на сайт

Укркосметика

Пошук

Корисні посилання

Каталог - Сайти шкіл та освітніх закладів Обучонок. Обучающие программы и исследовательские работы учащихся Ребуси українською Дивовижний світ природи

Наше опитування

Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 334

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Яндекс.Метрика