Захворювання органів дихання: причини, профілактика
Освітня мета: мобілізувати знання учнів про імунітет, інфекційні хвороби, розкрити шляхи передачі інфекційних хвороб через повітря, ознайомити з профілактикою найбільш поширених захворювань органів дихання, режимом під час хвороби, навчити накладати гірчичники і ставити компреси.
Основні поняття і терміни: грип, туберкульоз, дифтерія, трахеїт, бронхіт, астма бронхіальна, пневмонія, плеврит, рак легень, крапельні інфекції.
Обладнання: таблиці «Органи дихання», «Гігієна дихання», «Профілактика повітряно-крапельної інфекції», вата, посудина з теплою водою, гірчичники, рушник.
Структура уроку, основний зміст і методи роботи
І. Актуалізація опорних знань учнів.
Експрес-опитування.
Варіант А.
1. Дихання — це:
а) процес поглинання кисню і виділення вуглекислого газу;
б) процес окиснення органічних речовин з виділенням хімічної енергії;
в) газообмін у тканинах;
г) газообмін у легенях.
2. Стінки бронхів мають:
а) хрящові кільця;
б) спіраль з волокон щільної сполучної тканини;
в) волокна епітеліальної тканини.
3. Життєва ємність легень — це:
а) глибокий видих + глибокий вдих + залишковий об’єм;
б) дихальний об’єм + глибокий вдих + глибокий видих;
в) залишковий об’єм + глибокий вдих.
4. Дихальні рухи — це:
а) вдих;
б) видих;
в) вдих і видих.
5. Дихальний центр у людини розташований у:
а) мозочку;
б) довгастому мозку;
в) проміжному мозку.
Варіант Б.
1. Спірометром вимірюють:
а) тиск крові;
б) температуру тіла;
в) пульс;
г) життєву ємність легень.
2. У дихальних рухах беруть участь м’язи:
а) діафрагма;
б) міжреберні;
в) спинні;
г) черевні.
3. Середня життєва ємність легенів людини становить переважно:
а) 1500 см3;
б) 2000 см3;
в) 3000 см3;
г) 3500 см3.
4. Транспорт газів через легеневий пухирець у капіляр відбувається завдяки:
а) дифузії;
б) осмосу.
в) активному транспорту речовин.
5. У великому колі кровообігу газообмін відбувається у капілярах:
а) легенів;
б) епідермісу;
в) тіла.
II. Мотивація навчальної діяльності.
Необхідно стежити за чистотою повітря. Там, де багато пилу в повітрі, багато і мікробів. Підраховано, що кількість мікробів у 1 м3 повітря шкільного кабінету до початку занять становить 1600, а наприкінці занять — 13500. Тому на перервах необхідно виходити з класу, а приміщення провітрювати, робити вологе прибирання. Це гігієнічне правило Маяковський висловив так:
Не можна людину
Закупорювати в ящик.
Житло провітрюй
Часто і краще.
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Зараження через повітря. Інфекційні хвороби. (Бесіда з учнями).
2. Характеристика захворювань дихальних шляхів і їх профілактика. (Самостійна робота з підручником).
Завдання: прочитайте текст підручника і заповніть таблицю.
Назва хвороби
|
Збудник
|
Джерелоінфекції
|
Вид інфекції
|
Профілактика
|
1. Грип
|
Вірус грипу
|
Хвора людина
|
Крапельнаінфекція
|
Марлева пов’язка,
загартованість
|
2. Туберкульоз
|
|
|
|
|
3. Дифтерія
|
|
|
|
|
4. Трахеїт
|
|
|
|
|
5. Бронхіальна астма
|
|
|
|
|
6. Пневмонія
|
|
|
|
|
7. Плеврит
|
|
|
|
|
8. Рак легенів
|
|
|
|
|
3. Накладання гірчичників, компресів. (Розповідь вчителя з демонстрацією накладання гірчичників, компресів).
4. Профілактика захворювань органів дихання. (Бесіда з учнями).
5. Народні методи лікування захворювання дихальної системи. (Повідомлення учнів).
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
Бесіда за запитаннями.
1. Кімнатні рослини: герань пахуча, бегонія знижують вміст мікроорганізмів у повітрі на 43%, цитрус — на 59%, дрібноквіткові хризантеми — на 66%. Який висновок можна зробити на підставі наведених фактів?
2. Які є народні методи лікування захворювань дихальної системи?
3. Після того, як людина, чхаючи, прикрила рот рукою чи висякала ніс, їй обов’язково потрібно помити руки, перш ніж торкатися телефонної слухавки та ручки дверей. Чому?
V. Домашнє завдання.
Вивчити відповідну тему із підручника. Підготувати повідомлення про клінічну смерть, шкідливий вплив куріння на організм.